Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) je pripravený riešiť zmenu požiadaviek na vzdelanie pre zdravotné sestry a ošetrovateľov. Podotkol, že by išlo o doplnenie možnosti získania základného regulovaného povolania aj po absolvovaní päťročného stredného odborného vzdelania, nie o zrušenie vysokoškolského vzdelávania ošetrovateľov a zdravotných sestier. Uviedol to po pondelkovom rokovaní vlády s tým, že o tejto zmene komunikuje aj s ministrom zdravotníctva Kamilom Šaškom (Hlas-SD).
„Po vstupe do Európskej únie (EÚ) sme v rámci regulovaných povolaní museli transponovať smernicu, teda museli sme prijať európske pravidlá, ktoré sú popísané v smernici. Ošetrovateľstvo alebo zdravotná sestra je regulovaným povolaním, to znamená, aby sa uznávalo medzi krajinami EÚ, sú presne zadefinované počty hodín praktickej a teoretickej výučby,“ priblížil Drucker. Zdôraznil, že v debate o zmene musia participovať všetci tí, ktorých sa týka.
Minister zároveň poznamenal, že pripravujú zmenu týkajúcu sa niektorých stredných odborných škôl. Pokiaľ by študenti podľa jeho slov pokračovali na vysokej škole (VŠ), mali by uznané niektoré kredity a bakalárske štúdium by mohli skrátiť na dva roky. „To je veľmi podobný princíp, kde by umožnilo aj tým sestrám pokračovať na VŠ a ten jeden rok si uznať,“ dodal.
Názor Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek
Vzdelávanie sestier nemôže byť obeťou neodborných skratiek. Ide o bezpečnosť pacientov aj budúcnosť našej profesie. V súvislosti s informáciami o možných zmenách v systéme vzdelávania sestier považujeme za nevyhnutné uviesť niekoľko dôležitých faktov.
Vzdelávanie sestier je v celej EÚ upravené smernicou 2013/55/EÚ, ktorá jasne stanovuje, že odborná príprava sestry má obsahovať najmenej 4600 hodín teoretického a praktického vyučovania počas najmenej troch rokov (plného denného štúdia). Tieto požiadavky nie sú náhodné – sú nastavené tak, aby absolventi mohli bezpečne a samostatne vykonávať ošetrovateľskú prax v ktoromkoľvek členskom štáte EÚ.
Akékoľvek skrátenie vzdelávania by:
- ohrozilo kvalitu prípravy budúcich sestier a tým aj bezpečnosť pacientov,
- znížilo atraktivitu povolania – mladí ľudia potrebujú motiváciu, nie signál, že na odbornosť sa už nehľadí,
- diskriminovalo tisíce sestier, ktoré si náročné štúdium riadne absolvovali a dnes by boli devalvované v porovnaní so „skrátenou“ verziou,
- znevýhodnilo uchádzačov, ktorí nemajú strednú zdravotnícku školu – hoci dnes bežne študujú bakalárske štúdium a stávajú sa kvalitnými profesionálmi.
Skratky nie sú riešením nedostatku sestier. Oveľa efektívnejšie by bolo posilniť motiváciu na vstupe do povolania – zlepšiť pracovné podmienky, odmeňovanie, podporu počas štúdia. Zmena kvalifikačných požiadaviek v neprospech kvality by bola krátkozrakým riešením s dlhodobými následkami.
Vyzývame preto k odbornej diskusii so zástupcami profesie, praxe aj vysokých škôl. Vzdelanie sestier nie je prekážkou, je zárukou bezpečnej starostlivosti.