Ľudia nechcú počúvať o dodržiavaní legislatívy a štúdiách uskutočniteľnosti. Zaujíma ich výsledok, tvrdí štátny tajomník Kmeť. FOTO: TASR/D. Stehlík
StoryEditor

Diaľnice alebo na Slovensku je to tak

26.04.2023, 00:00

Ľudia nechcú počúvať o dodržiavaní legislatívy a štúdiách uskutočniteľnosti. Zaujíma ich len výsledok.

Asi ste už zachytili video, ktoré naše televízie s obľubou púšťajú, keď je na pretrase diaľnica do Košíc. V zostrihu rôzne hlavy politických predstaviteľov v rôznych časových úsekoch svätosväte sľubujú, že diaľnica na východ bude. Keby sa diaľnice dali postaviť na základe sľubov, aj také Nemecko by nám závidelo. A východ našej krajiny by bol na tom ekonomicky oveľa lepšie a Slovensku by nehrozila celoeurópska blamáž za neschopnosť napojiť sa na medzinárodný koridor, to len tak na okraj. V realite to nechce sľuby, ale zásadné rozhodnutia a systémové riešenia. Takým je aj novela zákona 669.

image

TIOP pre Ivetu

„Pán štátny tajomník, dostavajte už tú diaľnicu na východ! Prečo ešte nie je?“ Ak mi túto otázku ľudia v regiónoch nepoložili za posledné tri roky aspoň tisíckrát, tak ani raz. A keďže nerád sľubujem, odpovedám pravdivo. Priemerný čas výstavby diaľnice je u nás 14 rokov. Vysvetľujem aj náročné procesy výstavby. Ľudia však nechcú počúvať o dodržiavaní legislatívy a štúdiách uskutočniteľnosti. Zaujíma ich len výsledok a ja im rozumiem. Všetci chceme, aby krajina prosperovala. Zároveň sa nedá ospravedlniť, že od vzniku samostatného Slovenska sme západ a východ našej krajiny neprepojili.

Naším cieľom je, aby sme stavali diaľnice rýchlejšie a rovnako efektívne. Pred každou stavbou sa vypracuje štúdia uskutočniteľnosti a Útvar hodnoty za peniaze bude mať prvé slovo v procese výstavby. To isté platí aj pred vyhlásením verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby. Diaľnica na Zemplíne, R4 z Prešova na Poľsko, D3 na Kysuciach, nedostavaný úsek D1 a obchvat Bratislavy sú zásadné pre obyvateľov Slovenska.

Vetovanou novelou zákona 669 sme chceli dosiahnuť, aby sme pri príprave dvoch kľúčových diaľnic D1 a R4 vedeli ušetriť 18 mesiacov. Nemôžeme sa čudovať ani zdvihnutému obočiu Poľska, ktorému nedokážeme konkurovať v príprave ani vo výstavbe cestných a železničných projektov. Poľsko sa chce na nás napájať, ale zatiaľ takpovediac nemá na čo. Rýchlostný úsek R4 je súčasťou cesty Via Carpatia, ktorá spája litovský prístav Klaipeda až s gréckym Solúnom. Miesto dostavby slovenskej časti však analyzujeme analyzované. Pokiaľ niečo nezmeníme, bude tu stále platiť to povestné „na Slovensku je to tak“. A predstavitelia ministerstva dopravy budú aj o dvadsať rokov dostávať otázku, čo s tými diaľnicami. Slovensko je v európskom klube, najbližším susedom však nepozerá do tváre, ale na chrbát. Všetci nás akosi začínajú predbiehať. Kto ten náskok nakoniec dobehne?

01 - Modified: 2023-04-21 12:14:27 - Feat.: 1 - Title: Diaľničiari zdržujú výstavbu diaľnice do Košíc, kritizuje Kišš z Progresívneho Slovenska 02 - Modified: 2023-04-07 06:10:37 - Feat.: 1 - Title: Bývalý manažér NDS pre HN: Je to katastrofa, diaľničiari len kúria a svietia 03 - Modified: 2023-03-30 10:25:25 - Feat.: 1 - Title: Poliaci a Česi žiadajú začatie výstavby diaľnice D3: Chceme, aby sa na Slovensku začalo na budúci rok stavať 04 - Modified: 2023-03-29 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Doležal ju považuje za prioritu. Polmiliardovú diaľnicu na Kysuciach však Brusel nemusí preplatiť
01 - Modified: 2024-11-04 05:14:00 - Feat.: - Title: Regulované nájomné 2025: ako sa bude rátať po novom a čo treba vedieť o novej vyhláške od Ráža? 02 - Modified: 2024-10-29 12:57:56 - Feat.: - Title: Rezort dopravy chce zaradiť výstavbu R4 po hranice s Poľskom k strategickým investíciám, odbremení malé obce 03 - Modified: 2024-10-28 13:01:39 - Feat.: - Title: Maďarsko urobilo potrebné kroky v otázke slovenského jazykového zákona, tvrdí Szijjártó 04 - Modified: 2024-10-24 11:11:29 - Feat.: - Title: Novela o ochrane prírody zvýši počet vozidiel v chránených územiach, upozorňujú viaceré organizácie 05 - Modified: 2024-10-22 14:10:21 - Feat.: - Title: Nový grafikon zavádza hodinový takt medzi Bratislavou a Košicami. Ráž predstavil aj alternatívu k IC vlakom
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
05. november 2024 15:36