StoryEditor

Diaľničiari zdržujú výstavbu diaľnice do Košíc, kritizuje Kišš z Progresívneho Slovenska

21.04.2023, 14:14
Autor:
TASRTASR

Podľa Štefana Kišša má Národná diaľničná spoločnosť zdĺhavý proces príprav.

Proces výstavby diaľnic a ciest nezdržuje Útvar hodnoty za peniaze, ale Národná diaľničná spoločnosť. Tá má totiž zdĺhavý proces príprav. V reakcii na vetovanú novelu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá to povedal ekonóm z mimoparlamentnej strany Progresívne Slovensko Štefan Kišš, ktorý bol v minulosti riaditeľom ÚHP.

"Diaľnica do Košíc sa stavia 50 rokov. ÚHP existuje od roku 2016. Nie je to kvôli ÚHP, že nemáme diaľnicu do Košíc," zdôraznil v reakcii na tvrdenia predkladateľov návrhu, že útvar predlžuje proces výstavby diaľnic.

Kišš priblížil, že ÚHP hodnotí projekt podľa zákona najviac trikrát. Raz na začiatku projektovej prípravy, keď má zo zákona predkladateľ zverejniť štúdiu uskutočniteľnosti. Neskôr hodnotenie aktualizuje pred vyhlásením verejného obstarávania a podpisom zmluvy. NDS aktualizuje štúdiu viackrát.

Hlava štátu v utorok vetovala novelu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Argumentovala aj tým, že priamym dôsledkom prijatého zákona by bolo vylúčenie ekonomickej kontroly zo strany ÚHP Ministerstva financií.

Časová úspora získaná vypustením ekonomického hodnotenia vo fáze prípravy projektovej dokumentácie stavby diaľnice by podľa prezidentky nebola primeraná možným negatívnym vplyvom na verejné financie.

Ak by poslanci prelomili veto prezidentky a novela by prešla, platil by podľa Kišša zákon, na základe ktorého bude pri diaľniciach horšie uplatnený princíp hodnoty za peniaze.

"Znamená to, že ak sa predraží jeden konkrétny úsek, alebo viaceré v diaľniciach, tak tie peniaze nemôžeme investovať inde. Či už na iné cesty, železnice, alebo aj iné verejné politiky - školstvo, zdravotníctvo," upozornil.

Rozumie, prečo prezidentka zákon vetovala a tento krok oceňuje. "Tak, ako je novela nastavená, je proti záujmom občanov, pretože predražuje úseky a celý proces nebude rýchlejší, naopak, môže byť ešte dlhší. Pripraviť čo najlepší projekt môžeme pred tým, ako sa schvaľuje územné rozhodnutie. Čokoľvek sa bude meniť neskôr, čo sa týka stavebných parametrov, by znamenalo vrátenie sa v procese, čiže predĺženie procesu," dodal Kišš.

01 - Modified: 2025-12-19 13:48:46 - Feat.: - Title: Najstaršia a najdlhšia česká diaľnica D1 je hotová, stavba trvala takmer 60 rokov 02 - Modified: 2025-12-17 11:46:20 - Feat.: - Title: VšZP sa má sťahovať na bratislavskú Patrónku, Útvar hodnoty za peniaze radí rokovať o znížení nájmu 03 - Modified: 2025-12-17 09:41:27 - Feat.: - Title: VšZP plánuje presun pracovísk na bratislavskú Patrónku, Útvar hodnoty za peniaze odporúča rokovať o nájme 04 - Modified: 2025-12-12 09:04:33 - Feat.: - Title: Ráž má peniaze na financovanie D3 čierne na bielom. Výstavba kľúčovej diaľnice štartuje už v pondelok 05 - Modified: 2025-12-04 07:52:04 - Feat.: - Title: Kľúčová diaľničná križovatka pri Bratislave mešká, bude o sedem mesiacov neskôr
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
19. december 2025 17:53