Zavedenie kvót pre súkromné spoločnosti by podľa autodopravcov predstavovalo tiež zásah do ich slobody podnikania a vlastníckych práv. FOTO: TASR/AP
StoryEditor

Autodopravcovia odmietajú pokusy o zavedenie povinných kvót na nákup bezemisných vozidiel

04.04.2025, 11:19
Autor:
TASRTASR

Združenie dopravcov upozornilo, že z 27 štátov EÚ len 11 v tomto roku ponúka nejakú formu podpory úžitkových bezemisných vozidiel.

Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky (Česmad Slovakia) odmieta akékoľvek pokusy o zavedenie povinných kvót na nákup bezemisných vozidiel (zero-emissions vehicles - ZEV) pre súkromné dopravné spoločnosti.

Česmad Slovakia to uviedol v súvislosti s tým, že Európska komisia vo svojom Odvetvovom akčnom pláne pre európsky automobilový priemysel avizovala začatie prác na legislatívnom návrhu na dekarbonizáciu podnikových vozových parkov. Zverejnený by mal byť do konca tohto roka. V piatok o tom informoval hovorca Česmad Slovakia Roman Kment.

„Ambície akýchkoľvek politík, aj tých zelených, by mali byť v súlade s realitou. Hoci podporujeme ciele ekologizácie dopravy, považujeme najnovšie úvahy za neprijateľné a ohrozujúce ekonomickú stabilitu celého sektora cestnej dopravy,“ uviedol prezident Česmad Slovakia Pavol Piešťanský.

Nútenie dopravcov

Povinné kvóty by podľa združenia v praxi prinútili dopravcov nakupovať vozidlá s nulovými emisiami, ktoré sú podľa dostupných údajov trojnásobne drahšie než vozidlá s modernizovanými spaľovacími motormi.

V kombinácii s obmedzenou dostupnosťou ponuky bezemisných vozidiel a nedostatočnou infraštruktúrou by povinné kvóty znamenali podľa združenia neudržateľnú finančnú záťaž pre dopravcov.

„Najviac by trpeli malé a stredné podniky, ktorých je na trhu väčšina a ktoré si takéto náklady nemôžu dovoliť. Mnohé by tak mohli byť donútené obmedziť alebo ukončiť svoju činnosť,“ uviedol Piešťanský.

Zásah do slobody podnikania

Zavedenie kvót pre súkromné spoločnosti by podľa združenia predstavovalo tiež zásah do ich slobody podnikania a vlastníckych práv. „Dopravné spoločnosti musia mať možnosť samy sa rozhodnúť, aký pohon vozidiel je pre nich ekonomicky a prevádzkovo najvhodnejší. Paradoxne by kvóty mohli spôsobiť nedostatok ZEV na trhu, čím by ich ceny len opäť neprimerane vzrástli,“ doplnil Piešťanský.

V súvislosti so zavádzaním vozidiel s nulovými emisiami je podľa Česmadu problémom nedostatočná podpora nákupu drahých bezemisných vozidiel a ich infraštruktúry.

Združenie dopravcov upozornilo, že z 27 štátov EÚ len 11 v tomto roku ponúka nejakú formu podpory úžitkových bezemisných vozidiel. Slovenskí dopravcovia sú podľa združenia v konkurenčnej nevýhode, pretože nie sú podporovaní ani eurom.

Česmad vyzval kompetentné štátne orgány i europoslancov, aby na európskej úrovni dôrazne odmietli takýto návrh a presadzovali dobrovoľný prechod na bezemisné vozidlá, založený na pozitívnych stimuloch. „Zároveň požadujeme obhajobu zachovania princípu technologickej neutrality, aby si dopravcovia mohli slobodne voliť najvhodnejšie riešenia,“ uzavrel Piešťanský.

01 - Modified: 2025-03-25 15:06:36 - Feat.: - Title: EÚ sprísní dovoz ocele, nebude možné ani prevádzať nevyužité kvóty iných krajín 02 - Modified: 2025-02-20 12:05:33 - Feat.: - Title: OPEC nemení kvóty, nemá na to dôvod 03 - Modified: 2024-12-31 08:49:23 - Feat.: - Title: Taraba má záujem, aby na Slovensku existovali kvóty na odstrel medveďa. Využiť chce aj umelú inteligenciu 04 - Modified: 2024-12-16 15:47:53 - Feat.: - Title: Česko bude v Únii usilovať o odklad a úpravu nového systému emisných kvót pre autá aj vykurovanie 05 - Modified: 2024-11-04 13:39:00 - Feat.: - Title: Európska únia potrebuje do roku 2050 investovať 39 miliárd eur ročne do bezemisnej dopravy
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. apríl 2025 17:24