Textármi ľudí vraciate do mladosti a súdiac podľa diváckych reakcií si to užívajú. Veď kto by protestoval...
Áno. Dokonca som zaznamenal jeden veľmi zaujímavý divácky komentár: „Skvelý Elán a s ním aj Boris Filan vznikli počas socializmu. Tak povedzte, ľudia, môže byť ten socializmus zlý?“ (úsmev) Z tohto, priznám sa, nie som úplne šťastný, ale nemôžem zabrániť tomu, aby si každý našiel to svoje. Dokumentárnu tvorbu beriem ako možnosť načrieť do studnice poznania. Metaforicky povedané (úsmev). Myslím si, že to by asi aj malo byť jedným z cieľov dokumentaristu. Nie povedať národu, čo si o téme myslí, ale skôr byť otvorený a vlastný názor postupne skladať z toho, čo po ceste zistí. To platí aj o Textároch. My ako tím sme sa chceli o nich najmä čo najviac dozvedieť. Takže sme sa pýtali. A niektoré otázky boli dosť provokačné.
Napríklad?
Napríklad sme Ľuboša Zemana trošku potrápili otázkami o jeho vstupe do KSČ. Jána Štrassera sme zase konfrontovali s textami, ktoré počas normalizácie písal pre Vojenský umelecký súbor. Ich odpovede si diváci môžu nájsť vo filmoch, no musím povedať, že to zvládli s gráciou. Nesnažili sa vyviňovať. A niektorí boli radi, že sa na to pýtame. Myslím si, že to brali ako určitú očistu.
Keď sme pri kontroverzných veciach, ako sa Boris Filan zmieril s tým, že texty piesní, ktoré napísal pre Elán, sa neskôr spievali na mítingoch HZDS?
Odpovedal aj na to. Elánisti sa počas trvania socialistického zriadenia snažili držať dohodnutých princípov, zásad aj morálky, no potom sa niektorí členovia kapely zblížili s ľuďmi z SNS, HZDS, skrátka s mečiarovcami. Filan bol proti, a preto sa jeho cesty s Jožom Rážom a Jánom Balážom na chvíľu rozišli. Všetky spory však zmazala havária Joža Ráža.
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 89% na dočítanie.
Zostáva vám 89% na dočítanie.