Dnes sa často opakuje, že „stokrát opakované sa stáva pravdou“, a preto je požiadavka na využívanie influencerov prítomná v každej marketingovej firme. Na druhej strane sa známe osobné profily transformujú na „money machines“ a každá pekná tvár dnes dostáva túto nálepku.
Čo však znamená byť influencerom? A čo by to malo znamenať?
Slovo influencer označuje osobnosť, ktorá má schopnosť ovplyvňovať mienku širokého okolia. Z pohľadu marketingu to prirodzene znamená schopnosť predávať produkty alebo propagovať značku.
Nemali by zadávatelia zvažovať okrem dosahu a mediálnej výkonnosti týchto „osobností“ aj ďalšie faktory? Z mojej praxe vyplýva, že sa to deje pomerne zriedkavo. Existuje afinita influencera k značke a index jeho výkonnosti. Ešte som sa však nestretol s indexom skutočného influencerstva – teda parametrom vplyvu na zlepšovanie života spoločnosti, boj proti dezinformáciám alebo vzdelávanie.
Zo širšieho pohľadu – a na ten väčšinou zabúdame – je influencerstvo vôľou a schopnosťou pozitívne ovplyvňovať spoločnosť a zlepšovať ju. Žijeme predsa v dobe, keď sa hodnotová komunikácia dostala na popredné priečky marketingových nástrojov. Značky chcú byť „dobré“ a zlepšovať život zákazníka aj celej spoločnosti.
V praxi sú však influenceri často len povrchné nádoby s peknou tvárou (a preto vysokými dosahmi), ktoré bezmyšlienkovite hovoria naučené frázy o produktoch, klamú o ich pozitívnych účinkoch a sami ich ani len nepoužívajú. A my v marketingu hráme túto hru, pretože čísla s dosahmi pekne napĺňajú KPI.
V dnešnej dobe, keď sa svet, spoločnosť a psychika jednotlivca otriasajú v základoch, cítime vo vzduchu akúsi podvedomú potrebu skutočných influencerov. Ľudí, ktorí svoje okolie vzdelávajú, posúvajú vpred, pomáhajú slabším a zastávajú sa hodnôt, ktoré tento svet tak zúfalo potrebuje.
Presúvajme peniaze k osobnostiam, ktoré za to stoja
Ako teda zmeniť význam slova influencer a vrátiť mu jeho skutočný, pôvodný význam? Marketéri a značky by mali presúvať financie na osobnosti, ktoré posúvajú spoločnosť vpred. Vymeniť o niečo vyššie dosahy za nižšie, ale kvalitnejšie. Zaradiť influencer marketing pod hodnotovú komunikáciu, ktorou sa vo svojich brand stratégiách tak často hrdia.
Ak presunieme rozpočty k správnym ľuďom, ktorí naozaj ovplyvňujú spoločnosť k lepšiemu, nezískame len kvalitnejších zákazníkov, ale aj autentickejšiu komunikáciu.
Podporujme skutočné celebrity a influencerov – vedcov, učiteľov, výskumníkov, umelcov. Ale aj komerčných influencerov, ktorí denne prinášajú informácie, vedomosti a zaujímavosti, ktoré nás a našu mladú generáciu posúvajú vpred.
Ja osobne som za tie roky dal influencerom prácu za stotisíce eur. Vtedy som sa na to pozeral ešte len cez čísla. Dnes si už dávam pozor. Svoje produkty či značky podporujem už len cez ľudí, ktorí svoje okolie vzdelávajú, sú slušní, tolerantní a prinášajú na sociálne siete hodnotný obsah. A toto učím aj svojich klientov.
Máme reálnu možnosť spraviť z mikroinfluencerov oveľa viac. A tým veľkým, ktorí ľudí oberajú o mozgové bunky, túto silu zase vziať. Ak dáme vzdelaným a pro-spoločensky zameraným ľuďom mediálne rozpočty, dáme im silu. A s väčšou silou zväčšíme ich dosahy. A s väčšími dosahmi budeme môcť influencer marketing viac kultivovať.
Ak teda vaša značka vyznáva správne hodnoty, je načase posunúť aj túto formu marketingu o krok ďalej a urobiť zo sociálnych sietí vďaka rozpočtom kultivovanejšie miesto, kde môžu ľudia rásť – intelektuálne, morálne a vzdelanostne.
Marketéri – každý deň máte toto rozhodnutie vo svojich rukách.