Slovenská advokátska komora je presvedčená, že na zrušenie Úradu na ochranu oznamovateľov neexistuje žiadna spoločenská potreba.
Činnosť úradu nebola podľa nej k dnešnému dňu vyhodnotená spôsobom, ktorý by čo i len v minimálnej miere signalizoval nevyhnutnosť tento úrad bezodkladne zrušiť a nahradiť iným, ktorý bude pod vedením novo vybraného manažmentu.
SAK to uviedla v reakcii na vládou schválený návrh zákona, ktorým by sa mal ÚOO zrušiť a nahradiť novým Úradom na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti.
Podľa názoru komory plní úrad nenahraditeľnú funkciu v boji proti korupcii a za niekoľko rokov svojej existencie preukázal svoje opodstatnenie efektívnou zákonnou činnosťou.
„Slovenská advokátska komora vyslovuje zásadné odborné výhrady k návrhu vlády SR na zrušenie Úradu na ochranu oznamovateľov a jeho nahradenie novým úradom. Okrem obsahových námietok SAK veľmi kriticky vníma návrh na prerokovanie takéhoto legislatívneho návrhu v skrátenom legislatívnom konaní,“ uvádza komora.
Dlhodobo vyzýva na zachovávanie inštitucionálnej stability. Pre demokratický a právny štát sú podľa SAK kľúčové nezávislé inštitúcie, ktoré konajú riadne v rámci zákonom stanovených pravidiel.
Akékoľvek návrhy na zmeny v dôležitých inštitúciách a systéme ochrany práv musia preto podľa nej podliehať riadnej odbornej diskusii.
„Prípadné rušenie a vytváranie nových úradov (ak je to odôvodnené) by sa malo prijímať vždy v riadnom legislatívnom konaní, ktorému predchádza odborná diskusia a poctivá analýza fungovania daného úradu. Zmeny by tak vždy mali byť výsledkom koncepčného reformného úsilia a nikdy nie len vedľajším produktom sledovania čiastkových záujmov,“ apeluje SAK.
Na skrátené legislatívne konanie podľa názoru komory nie sú splnené podmienky. Domnieva sa, že prerokovanie návrhu zákona v skrátenom legislatívnom konaní bez relevantných dôvodov môže v súlade s judikatúrou Ústavného súdu otvoriť diskusiu o súlade takéhoto postupu s Ústavou.
Z obsahového hľadiska komora osobitne poukazuje na časť navrhovaného zákona, ktorou podľa nej dochádza k reálnemu zúženiu rozsahu ochrany oznamovateľov na protiprávnu činnosť ich zamestnávateľov.
Tvrdí, že v danom prípade ide o zníženie ochrany, ktorá vyplýva priamo zo záväzkov SR voči EÚ, a teda vytvorenie nesúladu slovenskej legislatívy s legislatívou EÚ. „Rovnako tak spôsob a forma zmeny vedenia úradu nereflektuje inštitucionálnu nezávislosť ÚOO ako jedného z garantov ochrany práv aj voči zásahom štátu,“ dodala SAK.
Vláda na svojom sobotnom rokovaní schválila návrh zákona z dielne ministerstva vnútra, podľa ktorého agendu odškodňovania obetí má od ministerstva spravodlivosti prevziať a doterajší Úrad na ochranu oznamovateľov nahradiť nový Úrad na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti.
Cieľom návrhu zákona je reagovať na najvypuklejšie problémy spojené s doterajšou aplikáciou zákona, a to predovšetkým v kontexte nedostatočných práv zamestnávateľa chráneného oznamovateľa a nejasného súvisu medzi oznamovateľom a zamestnávateľom pri poskytovaní ochrany.
Návrh zákona sa má prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní. Zákon má nadobudnúť účinnosť dňom vyhlásenia.
