V prvom polroku sa v Česku predalo 4687 osobných áut vyrobených v Číne. To je zhruba toľko ako vlani za tri štvrťroky. Zároveň sú to takmer štyri percentá všetkých osobných vozidiel predaných v Česku v prvých šiestich mesiacoch. Vyplýva to z údajov Zväzu dovozcov automobilov.
Najpredávanejšou čínskou značkou je MG, na ktorú pripadá 2884 registrovaných vozidiel, teda viac ako polovica.
Nasleduje Tesla s 608 elektrickými vozidlami a Honda, ktorá v Česku predala 535 áut vyrobených v Číne. Podľa tajomníka zväzu Jozefa Pokorného sa pôvod vozidiel určuje podľa výrobného čísla VIN, ktoré obsahuje identifikátor krajiny výroby. Z Číny podľa VIN tak nepochádzajú len miestne značky, ale aj časť produkcie výrobcov, ktorí majú sídlo v iných krajinách, čo je prípad americkej Tesly alebo japonskej Hondy.
"Štatistika naopak neobsahuje vozidlá niektorých značiek, ktoré majú vo VIN čísle výrobný závod napríklad v Európe, hoci boli tiež vo vysokom percente vyrobené v Číne, príkladom je elektrická Dacia, kde VIN udáva výrobu v Rumunsku, ale je tiež využívaný čínsky výrobný závod," dodal Pokorný.
Zhruba 1000 áut pôvodom z Číny boli elektromobily a 305 vozidiel hybridy. V predajoch elektromobilov tak mali čínske vozidlá podiel vyše 14 percent, medzi hybridmi to bolo zhruba jedno percento.
V Česku začali v poslednom roku pôsobiť významné čínske značky, ako je najväčšia čínska automobilka BYD, Chery, Xpeng, DongFeng, BAIC alebo LeapMotor. Dlhší čas je už prítomná pôvodne britská MG.
Podľa analytickej spoločnosti JATO Dynamics dosiahli čínske automobilky na európskom trhu v polroku rekordný podiel 5,1 percenta.
