Najväčší ruský výrobca automobilov Avtovaz zvažuje skrátenie pracovného týždňa z piatich dní na štyri. To je v prípade veľkého štátneho zamestnávateľa zriedkavý krok. Dôvodom sú vysoké úrokové sadzby a konkurencia z Číny, ktoré stláčajú predaj Avtovazu.
Avtovaz minulý mesiac predpovedal, že predaj na ruskom automobilovom trhu sa tento rok zníži o 25 %. Za hlavný problém označil vysoké úrokové sadzby centrálnej banky, ktoré znižujú záujem o úvery na autá a zvyšujú výrobné náklady.
Ruská centrálna banka v júni 2025 prvýkrát od septembra 2022 znížila kľúčovú úrokovú sadzbu o 100 bázických bodov na 20 percent, čo je však stále vysoký úrok.
Banka je pod tlakom vlády a podnikateľov, aby rýchlejšie znížila náklady na pôžičky. Všeobecne sa očakáva, že banka v piatok (25. 7.) zníži sadzby o 200 bázických bodov na 18 percent.
„Hovoríme o vysokej kľúčovej úrokovej sadzbe a prísnejších požiadavkách regulačného úradu v prípade úverov na autá,“ uviedol Avtovaz vo vyhlásení.
„Okrem toho sa do Ruska doviezol značný počet automobilov, pričom dovážané značky uplatňujú politiku cenového dumpingu.“
Avtovaz zamestnáva viac ako 30-tisíc ľudí, väčšinou v Togliatti, 800 kilometrov juhovýchodne od Moskvy, ale nezverejňuje svoje výsledky. Podľa odhadu spoločnosti Autostat sa predaj automobilky v prvej polovici tohto roka znížil o 25 percent na 155 481 kusov.
Automobilka aj v roku 2022 prešla na štvordňový pracovný týždeň na tri mesiace po tom, ako Západ uvalil tvrdé sankcie na Rusko za jeho inváziu na Ukrajinu a zahraniční výrobcovia automobilov opustili ruský trh. Predaj vlajkového modelu Lada v roku 2022 klesol o 48,2 percent na 174 688 kusov.
Ruská domáca produkcia sa pred vojnou na Ukrajine vo veľkej miere spoliehala na zahraničných výrobcov. Trh tak v roku 2022 klesol, až kým príchod čínskych automobiliek nepomohol oživiť tento sektor. Čínske automobilky sa teraz podieľajú viac ako 50 percent na predaji vozidiel v Rusku, čo je nárast z menej ako 10 percent pred začiatkom vojny.
„Konečné rozhodnutie o zavedení režimu čiastočného štvordňového pracovného týždňa bude prijaté po analýze trhových trendov a ekonomických faktorov vrátane úrovne kľúčovej úrokovej sadzby a dostupnosti úverových produktov,“ uviedol Avtovaz.
Ak by sa zaviedol skrátený pracovný týždeň, začal by sa koncom septembra, dodal.
