StoryEditor

Slovenský e-commerce rastie, priemerný obrat e-shopov však klesá

17.07.2025, 12:06
Autor:
TASRTASR

Trh elektronického obchodu na Slovensku v prvej polovici roka 2025 naďalej rastie, a to z hľadiska počtu objednávok aj celkového obratu. Zároveň však klesá priemerný obrat na jeden e-shop, čo naznačuje rastúci počet menších predajcov a meniace sa nákupné správanie spotrebiteľov.

V 1. polroku 2025 trh elektronického obchodu v SR naďalej rastie, a to tak z hľadiska počtu objednávok, ako aj celkového obratu v eurách.

Pokles priemerného počtu objednávok na e-shop a pokles priemerného obratu e-shopov naznačuje nárast počtu menších hráčov alebo zmeny v nákupnom správaní spotrebiteľov. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Upgates, ktorá vytvára platformu pre e-shopy.

V porovnaní s prvým polrokom 2024 klesol podľa analýzy v aktuálnom roku priemerný počet objednávok na e-shop o približne 2,5 percenta z 827 na 807. Celkový počet objednávok pritom medziročne narástol o 24,5 percenta.

„Pokles priemerného počtu objednávok na e-shop pri súčasnom náraste celkového počtu objednávok hovorí o zvyšovaní počtu aktívnych e-shopov. Ide o trend, ktorý dlhodobo naznačujú aj dáta, ktoré pravidelne zverejňujeme – Slováci majú záujem podnikať a mnohí zakladajú e-shopy s cieľom privyrobiť si,“ vysvetlil Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.

Pozitívny vývoj zaznamenal aj celkový obrat slovenských e-shopov na platforme Upgates. Ten vzrástol o viac ako 21 percent zo 40,2 milióna na 48,8 milióna eur. Priemerný obrat e-shopov však klesol o takmer 9,5 percenta z 55 354 na 50 137 eur.

„Pokles priemerného obratu e-shopov pri súčasnom náraste celej platformy je typickým prejavom rýchlo rastúcich platforiem elektronického obchodu, kde daný priemer znižuje čoraz väčší počet menších e-shopov“ vysvetlil Benatzky. 

„Nárast množstva menších hráčov trhu znamená aj tvrdší boj o zákazníka v podobe akcií a zliav, ktorý môže mať vplyv aj na zmenu nákupného správania spotrebiteľov. Ide napríklad o menšie a častejšie nákupy či delenie objednávok a nákupy u špecializovaných predajcov,“ doplnil.

Medziročne si polepšili kategórie jedlo (+ desať percent), chovateľské potreby (+ osem percent), záhrada (+ seden percent), zlato a tabak (+ dve percentá).

Najvýraznejší pokles zaznamenali kategórie nábytok (- 17 percent), priemysel (- 13 percent), hobby (- 12 percent), zdravie (- deväť percent) a služby (- päť percent).

Viaceré tradičné segmenty, ako auto, drogéria, elektronika, knihy, kvety, obuv, šport, stavebníctvo či tlač, zostali stabilné, bez výraznejších výkyvov.        

„Celkovo sa elektronický obchod v roku 2025 naďalej rozširuje a diverzifikuje. Z trendov môžeme zdôrazniť rast počtu účastníkov a frekvencií menších objednávok. Oba trendy majú potenciál stať sa kľúčovými aspektmi pre budúci vývoj celého trhu,“ uzavrel Benatzky.

01 - Modified: 2025-12-02 16:46:52 - Feat.: - Title: Black Friday: eCommerce trh hlási medziročný pokles o 10%, no zďaleka nejde o čierny scenár 02 - Modified: 2025-11-25 10:38:44 - Feat.: - Title: Ako zachrániť e-commercové prepady? Zabudnite na covidové roky, presuňte focus na kreatívu a buďte flexibilní 03 - Modified: 2025-11-25 09:32:59 - Feat.: - Title: Poľské e-shopy objavili zlatú baňu. Biznis s Ukrajinou vystrelil na miliardy dolárov 04 - Modified: 2025-11-17 10:23:58 - Feat.: - Title: Eurokomisia predvída Slovensku tlmený rast HDP na ďalšie dva roky, najmä pre konsolidáciu a globálne výzvy 05 - Modified: 2025-11-11 19:00:00 - Feat.: - Title: Smutné výročie Novembra´89
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
11. december 2025 07:36