Predné brzdové svetlo by mohlo byť súčasťou dobrovoľného vybavenia osobných a nákladných áut na Slovensku. Navrhuje to v novele zákona o cestnej premávke poslanec Národnej rady Michal Bartek (Hlas-SD), ktorý ju predložil do parlamentu.
Vysvetľuje, že v súčasnosti nie je možná legálna montáž predného brzdového svetla, hoci prináša zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky.
Podľa návrhu by sa mala stanoviť zelená farba svetla a rozsvecovanie a zhasínanie súčasne s hlavnými (zadnými) brzdovými svetlami.
PBS by bolo po novom dobrovoľným prvkom aktívnej bezpečnosti na autách kategórie M (osobné vozidlá) a N (nákladné vozidlá).
„Cieľom je legislatívne zakotviť možnosť použitia tohto prvku, ktorý podľa dostupných výskumov prispieva k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky tým, že poskytuje včasnú a jednoznačnú informáciu o spomaľovaní vozidla ostatným účastníkom cestnej premávky, najmä tým, ktorí sa nachádzajú pred vozidlom alebo sa k nemu blížia z protismeru, napríklad na križovatkách, pri odbočovaní, na priechodoch pre chodcov,“ vysvetlil Bartek v dôvodovej správe.
Poslanec sa odvoláva na výskum Žilinskej univerzity v Žiline na vzorke 3072 vozidiel s vyše 38 miliónmi najazdených kilometrov s prototypom PBS zelenej farby, ktorý ukázal, že vodiči s PBS vnímali zvýšenie bezpečnosti najmä pri križovaní premávky vozidiel a chodcov, na priechodoch pre chodcov z pozície vodiča aj z pozície chodca, a pri odbočovaní vľavo.
Nová legislatíva by v prípade schválenia mohla byť účinná od 1. júla 2026.
