Ročné výdavky spotrebiteľov na cestovanie sa v najbližších 15 rokoch zvýšia na trojnásobok. Hlavným motorom rastu bude dopyt v rozvíjajúcich sa krajinách.
V roku 2040 by mal mať trh s voľnočasovým cestovaním hodnotu 15 biliónov USD (takmer 13 biliónov eur), zatiaľ čo vlani ľudia na celom svete minuli za dovolenky a výlety odhadom päť biliónov eur.
Cestovný ruch tak podľa objemu výdavkov predstihne aj farmaceutický a módny priemysel. Vyplýva to z prieskumu poradenskej spoločnosti Boston Consulting Group (BCG), na ktorý upozornila agentúra Bloomberg.
Hlavný podiel na raste nebudú mať USA ani Európa, ale rozvíjajúce sa trhy, ako Čína, India a Saudská Arábia, uviedla partnerka BCG a jedna z autoriek správy Lara Koslowová. Rast strednej triedy v týchto krajinách priniesol nárast počtu spotrebiteľov, ktorí sa novo zaujímajú o rekreačné cestovanie.
Podobne vzostup strednej triedy v USA pred mnohými desiatkami rokov viedol k rozvoju kultúry letovísk. Čína je na ceste k tomu, aby sa stala krajinou s najvyššími výdavkami na voľný čas, ktoré by sa tu mali zvyšovať o desať percent ročne.
Väčšinu dopytu po rekreačnom cestovaní tvoria domáce cvo veľkých regiónochesty, teda v rámci domovskej krajiny cestovateľa. Medzinárodné rekreačné cestovanie však rastie rýchlejšie. BCG predpovedá, že sa v roku 2040 viac ako strojnásobí na 1,4 bilióna USD zo 424 miliárd USD v roku 2024.
Cestovný ruch je ťažké kvantifikovať. Väčšina odhadov, ako napríklad svetová rada pre cestovanie a cestovný ruch (WTTC), zahŕňa napríklad výdavky v reštauráciách alebo dopady práce zamestnancov v sektore ubytovania a stravovania na miestnu ekonomiku.
V apríli WTTC odhadla, že do konca tohto roka bude hodnota sektora cestovného ruchu predstavovať 11,7 bilióna USD, čo je asi 10,3 percenta globálneho hrubého domáceho produktu. Správa BCG vychádza z rovnakého prístupu.
Prieskum BCG nezohľadnil aktuálne riziká obchodných vojen alebo geopolitických konfliktov, ktoré by mohli narušiť cestovanie vo veľkých regiónoch, ako je Blízky východ. Podľa Koslowovej je zatiaľ ťažké odhadnúť, ako sa tieto situácie ďalej vyvinú.
Dodáva však, že cestovný ruch je odolný, čo potvrdzuje tiež WTTC. Napriek ekonomickej neistote ľudia túžia cestovať čoraz viac, čo sa prejavuje aj tým, že častejšie rezervujú zájazdy na poslednú chvíľu.