Slovensko od roku 2009 zaplatilo súkromnej firme SkyToll za prevádzku výberu mýta takmer miliardu eur. Až 46 percent z celkového výberu mýta skončilo u prevádzkovateľa, čo je štyrikrát viac ako v Česku (desať percent).
Napriek avizovaným zmenám hrozí, že spôsob výberu mýta bude pre Slovensko naďalej mimoriadne nevýhodný. Informovalo o tom opozičné hnutie PS.
„To, čo sa dialo doteraz, bol jeden z najväčších tunelov verejných financií po roku 1989. No namiesto skutočnej nápravy sledujeme pokus o reprízu - tentokrát s rovnakým hercom, len pod iným menom,“ povedal odborník PS na dopravu Martin Pekár.
Poznamenal, že od roku 2026 má výber mýta zabezpečiť firma CzechToll, ktorá je však sesterskou firmou SkyToll s rovnakým majetkovým pozadím - skupinou PPF a rodinou Kellnerovcov.
Podľa medializovaných informácií štát opäť nebude vlastniť časť zdrojových kódov. To znamená, že akékoľvek zmeny v softvéri, ktoré nevyhnutne prídu, si bude musieť štát objednať u pôvodného dodávateľa a nebude mať pritom na výber.
V dôsledku tohto nevýhodného postavenia v minulosti podľa Pekára dochádzalo k navyšovaniu ceny zo strany spoločnosti SkyToll.
Expert PS na dopravu pripomenul, že pôvodnú zmluvu nastavoval minister zo strany Smer Ľubomír Vážny a novú zmluvu uzatvára minister dopravy Jozef Ráž, ktorý je nominantom Smeru. „Minister Ráž predstiera konsolidáciu verejných financií, no v skutočnosti ide len o pokračovanie starého modelu, akurát s nižšími províziami. Princíp však zostáva - verejné peniaze plynú súkromnému monopolu bez skutočnej súťaže a kontroly,“ upozornil.
Pekár vyzýva na zverejnenie všetkých technických detailov novej zmluvy vrátane vlastníctva zdrojových kódov. Za povinnosť Ministerstva dopravy tiež považuje vyhodnotenie alternatív, ktoré by umožnili štátu vlastniť a prevádzkovať mýtny systém bez závislosti od súkromných firiem.
„Toto nie je konsolidácia, ale pokračovanie v plytvaní. Slovensko si zaslúži moderný, efektívny a štátom vlastnený systém výberu mýta. Nie ďalší dlhoročný záväzok voči firmám napojeným na staré politické štruktúry,“ uzavrel Pekár.