StoryEditor

Nemecké automobilky vlani zaostali za veľkou časťou globálnej konkurencie

30.03.2025, 14:07
Autor:
TASRTASR

Volkswagen síce vykázal v roku 2024 mierny nárast predaja, ale BMW a Mercedes-Benz zaznamenali pokles, čo viedlo k celkovému poklesu tržieb trojice nemeckých automobiliek o 2,8 percenta.

Poprední nemeckí výrobcovia automobilov minulý rok zaostali za veľkou časťou globálnej konkurencie a zápasili so slabým predajom a s klesajúcou ziskovosťou. Vyplýva to z analýzy audítorskej a poradenskej spoločnosti EY.

Volkswagen síce vykázal v roku 2024 mierny nárast predaja, ale BMW a Mercedes-Benz zaznamenali pokles, čo viedlo k celkovému poklesu tržieb trojice nemeckých automobiliek o 2,8 percenta.

Naproti tomu celkové tržby 16 najväčších svetových výrobcov áut, ktorých analyzovala EY, vzrástli o 1,6 percenta a prekonali hranicu 2 bilióny eur.

Hoci sa nemeckí výrobcovia stále podieľali takmer 30 percent na týchto celkových tržbách (vygenerovali tržby 613 miliárd eur), ich podiel na trhu v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesol. Spomedzi veľkých svetových hráčov dopadol v oblasti tržieb horšie len Stellantis, pričom materská spoločnosť automobilky Opel zaznamenala ich pokles o 17 percent.

Nemecké automobilky sa trápili aj s prevádzkovým ziskom, pričom výrazne zaostali za japonskými a americkými výrobcami, ktorí dosiahli lepšie výsledky.

Analytik EY Constantin Gall pripísal ťažkosti nemeckých automobiliek slabému odbytu a nákladným investíciám do elektrickej mobility, ktoré zatiaľ nepriniesli očakávané výnosy.

„Dopyt nie je ani zďaleka taký silný, ako sme dúfali,“ povedal Gall a poukázal na ďalšie ťažkosti, ako boli problémy so softvérom, výdavky na reštrukturalizáciu a stiahnutie vozidiel z trhu.

V roku 2023 boli prémiové značky stále schopné účtovať si vysoké ceny, vysvetlil Gall. To sa však zmenilo, pretože ekonomická neistota a globálne konflikty výrazne oslabili dopyt, čo prinútilo konkurenciu vrátiť sa späť k cenotvorbe.

Nemecké automobilky znepokojuje aj čoraz väčšia konkurencia ázijských výrobcov, ktorí ponúkajú inovatívne a zároveň lacné vozidlá.

Automobilový priemysel čelí oslabeniu ekonomiky a pomalému dopytu, najmä po elektrických vozidlách. Viacerí výrobcovia a dodávatelia už ohlásili opatrenia na znižovanie nákladov vrátane redukcie pracovných miest.

K tlaku na automobilky sa pridáva aj eskalujúci obchodný spor so Spojenými štátmi, ktorý by mohol ešte viac narušiť trh. 

Americký prezident Donald Trump tento týždeň splnil svoje hrozby a oznámil zavedenie cla vo výške 25 percent na dovoz všetkých áut do USA od začiatku apríla. 

Pre nemecké automobilky to prichádza v mimoriadne ťažkom období, keďže podľa najnovších údajov nemeckého spolkového štatistického úradu zostávajú USA ich najväčším exportným trhom.

01 - Modified: 2025-04-23 14:53:43 - Feat.: - Title: Nemecko vyhostilo viacerých ruských agentov, reaguje na rastúcu hrozbu sabotáží 02 - Modified: 2025-04-23 14:03:29 - Feat.: - Title: Nemecká strana BSW napadla výsledky volieb, žiada prepočítanie hlasov 03 - Modified: 2025-04-23 13:20:04 - Feat.: - Title: V Nemecku súdia prokurátora obžalovaného z vynášania informácií drogovému gangu 04 - Modified: 2025-04-23 13:13:04 - Feat.: - Title: Aj v tomto roku môže Nemecko padnúť do recesie, tvrdí šéf Bundesbanky 05 - Modified: 2025-04-22 15:51:20 - Feat.: - Title: Väznený turecký opozičný líder Imamoglu vyzval Nemecko k dodaniu stíhačiek napriek svojmu zatknutiu
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
23. apríl 2025 18:27