StoryEditor

Nemecké automobilky vlani zaostali za veľkou časťou globálnej konkurencie

30.03.2025, 14:07
Autor:
TASRTASR

Volkswagen síce vykázal v roku 2024 mierny nárast predaja, ale BMW a Mercedes-Benz zaznamenali pokles, čo viedlo k celkovému poklesu tržieb trojice nemeckých automobiliek o 2,8 percenta.

Poprední nemeckí výrobcovia automobilov minulý rok zaostali za veľkou časťou globálnej konkurencie a zápasili so slabým predajom a s klesajúcou ziskovosťou. Vyplýva to z analýzy audítorskej a poradenskej spoločnosti EY.

Volkswagen síce vykázal v roku 2024 mierny nárast predaja, ale BMW a Mercedes-Benz zaznamenali pokles, čo viedlo k celkovému poklesu tržieb trojice nemeckých automobiliek o 2,8 percenta.

Naproti tomu celkové tržby 16 najväčších svetových výrobcov áut, ktorých analyzovala EY, vzrástli o 1,6 percenta a prekonali hranicu 2 bilióny eur.

Hoci sa nemeckí výrobcovia stále podieľali takmer 30 percent na týchto celkových tržbách (vygenerovali tržby 613 miliárd eur), ich podiel na trhu v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesol. Spomedzi veľkých svetových hráčov dopadol v oblasti tržieb horšie len Stellantis, pričom materská spoločnosť automobilky Opel zaznamenala ich pokles o 17 percent.

Nemecké automobilky sa trápili aj s prevádzkovým ziskom, pričom výrazne zaostali za japonskými a americkými výrobcami, ktorí dosiahli lepšie výsledky.

Analytik EY Constantin Gall pripísal ťažkosti nemeckých automobiliek slabému odbytu a nákladným investíciám do elektrickej mobility, ktoré zatiaľ nepriniesli očakávané výnosy.

„Dopyt nie je ani zďaleka taký silný, ako sme dúfali,“ povedal Gall a poukázal na ďalšie ťažkosti, ako boli problémy so softvérom, výdavky na reštrukturalizáciu a stiahnutie vozidiel z trhu.

V roku 2023 boli prémiové značky stále schopné účtovať si vysoké ceny, vysvetlil Gall. To sa však zmenilo, pretože ekonomická neistota a globálne konflikty výrazne oslabili dopyt, čo prinútilo konkurenciu vrátiť sa späť k cenotvorbe.

Nemecké automobilky znepokojuje aj čoraz väčšia konkurencia ázijských výrobcov, ktorí ponúkajú inovatívne a zároveň lacné vozidlá.

Automobilový priemysel čelí oslabeniu ekonomiky a pomalému dopytu, najmä po elektrických vozidlách. Viacerí výrobcovia a dodávatelia už ohlásili opatrenia na znižovanie nákladov vrátane redukcie pracovných miest.

K tlaku na automobilky sa pridáva aj eskalujúci obchodný spor so Spojenými štátmi, ktorý by mohol ešte viac narušiť trh. 

Americký prezident Donald Trump tento týždeň splnil svoje hrozby a oznámil zavedenie cla vo výške 25 percent na dovoz všetkých áut do USA od začiatku apríla. 

Pre nemecké automobilky to prichádza v mimoriadne ťažkom období, keďže podľa najnovších údajov nemeckého spolkového štatistického úradu zostávajú USA ich najväčším exportným trhom.

01 - Modified: 2025-12-18 16:04:52 - Feat.: - Title: Merz je pripravený uvoľniť ruské aktíva zmrazené v Nemecku na podporu Ukrajiny, chce tak upokojiť Belgicko 02 - Modified: 2025-12-18 14:32:58 - Feat.: - Title: KOMENTÁR: Dosiahlo Nemecko konečne dno? 03 - Modified: 2025-12-17 19:08:00 - Feat.: - Title: Nemecké námorníctvo získalo prvý vrtuľník NH90 Sea Tiger 04 - Modified: 2025-12-17 15:33:58 - Feat.: - Title: Nemecko a Európa sa nesmú pri utváraní nového svetového poriadku len prizerať, vyhlásil Merz 05 - Modified: 2025-12-17 13:02:52 - Feat.: - Title: Volkswagen spustil vlastnú výrobu batérií pre elektromobily, prvý závod otvoril v Nemecku
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
18. december 2025 17:44