Európska komisia v piatok, deň pred Svetovým dňom práv spotrebiteľov, zverejnila hodnotiacu tabuľku spotrebiteľských podmienok na rok 2025, z ktorej vyplýva, že 68 percent európskych spotrebiteľov je presvedčených o bezpečnosti výrobkov, ktoré kupujú, a 70 percent verí, že obchodníci rešpektujú ich spotrebiteľské práva.
Údaje z hodnotiacej tabuľky však podľa Európskej komisie ukázali, že online riziká pre spotrebiteľov pretrvávajú vrátane podvodov, falošných recenzií a zavádzajúcich reklamných praktík.
Komisia pripomenula, že podniká kroky na riešenie problémov, ktorým čelia spotrebitelia v EÚ. Vďaka novému všeobecnému nariadeniu o bezpečnosti výrobkov sú spotrebitelia lepšie chránení pred vystavením sa nebezpečným výrobkom predávaným online a offline.
S cieľom riešiť riziká spojené s tovarmi predávanými online predajcami a obchodníkmi mimo EÚ, eurokomisia v januári prijala legislatívny balík o elektronickom obchodovaní a pripravuje zákon o digitálnej férovosti na posilnenie ochrany spotrebiteľov pred škodlivými praktikami online.
Hodnotiaca tabuľka EK na rok 2025 priniesla niekoľko kľúčových zistení: 70 percent spotrebiteľov súhlasí s tým, že maloobchodníci a poskytovatelia služieb rešpektujú práva spotrebiteľov a 61 percent spotrebiteľov dôveruje verejným organizáciám, že chránia ich práva. Podľa tabuľky cezhraničný elektronický obchod je na vzostupe - 35 percent spotrebiteľov v roku 2024 nakupovalo z inej krajiny EÚ a 27 percent zo štátov mimo Únie.
Komisia zistila, že online nakupujúci majú o 60 percent vyššiu pravdepodobnosť, že budú mať problémy s nákupom v porovnaní s tými, ktorí nakupujú štandardne. V tejto súvislosti sa 93 percent online nakupujúcich obáva cielenej alebo nadmernej reklamy, zhromažďovania osobných údajov a personalizácie reklamy.
Okrem toho 45 percent spotrebiteľov čelilo online podvodom a mnohí sa stretli s nekalými praktikami vrátane falošných recenzií a zavádzajúcich zliav.
Prieskum ukázal, že aj napriek spomaleniu inflácie v roku 2024 a zlepšeniu spotreby v porovnaní s rokom 2022, 38 percent spotrebiteľov v EÚ vyjadrilo obavy o svoju schopnosť platiť účty a 35 percent priznalo, že nie vždy si môžu dovoliť preferované jedlo.
Ďalej 74 percent spotrebiteľov zaznamenalo prípady, keď sa balený tovar zmenšil a 52 percent poukázalo na pokles kvality bez zodpovedajúceho poklesu ceny.
Výsledky hodnotiacej tabuľky teraz eurokomisia prediskutuje s členskými štátmi, združeniami spotrebiteľov a podnikmi. Tieto diskusie pomôžu pri príprave nadchádzajúcich legislatívnych iniciatív, ako je spotrebiteľská agenda na roky 2025 - 2030 a zákon o digitálnej spravodlivosti.
