Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby zaznamenalo v minulom roku rekordný počet volaní na tiesňovú linku 155. Operátori vybavili celkovo 917 195 prichádzajúcich hovorov, pričom to bolo približne o 10 500 hovorov viac než v období vrcholiacej pandémie covidu. Informovala o tom Danka Capáková z OS ZZS.
"Najviac hovorov operátori zaznamenali v Košickom kraji, kde ich bolo viac ako 160-tisíc, nasledoval Prešovský kraj s počtom viac ako 133-tisíc hovorov a Bratislavský s počtom takmer 120-tisíc. Najmenej hovorov bolo zaznamenaných v Trnavskom kraji, kde ich bolo viac ako 89-tisíc," priblížila Capáková.
Riaditeľ OS ZZS Osama Al-Khaldi podotkol, že aj tieto stúpajúce čísla potvrdzujú nezastupiteľné miesto tiesňovej linky 155 v rámci integrovaného záchranného systému. "Zároveň nám poskytujú cenný prehľad na plánovanie novej siete záchranných zdravotných staníc, na ktorej sme pracovali so Žilinskou univerzitou a aktuálne ju finalizujeme," doplnil. Zdôraznil, že jeho poďakovanie za obetavú prácu patrí každému jednému operátorovi.
Zo štatistiky operačného strediska ďalej vyplýva, že operátori tiesňovej linky 155 vybavili v minulom roku v rámci primárnych zásahov 25 550 udalostí, ktoré sa týkali kritických stavov pacientov. Viac ako 144-tisíc bolo podľa Capákovej naliehavých a takmer 385-tisíc bolo menej naliehavých.
Ako dodala Capáková, operátori tiesňovej linky riešili v minulom roku aj viac ako 151-tisíc odkladných udalostí. V takom prípade išlo podľa nej o situácie, pri ktorých bol počas tiesňového volania v rámci konzultácie zaznamenaný zdravotný stav osoby, ktorý bezprostredne neohrozuje jej život alebo niektorú zo základných životných funkcií. Volajúcemu tak podľa Capákovej operátori odporučili alternatívne riešenie a na adresu nebola vyslaná ambulancia záchrannej zdravotnej služby.
