Americký prezident Donald Trump si "strieľa do vlastnej nohy" zavedením ciel pre hlavných obchodných partnerov. Vyhlásil to v nedeľu šéf Združenia nemeckého veľkoobchodu, zahraničného obchodu a služieb (BGA) Dirk Jandura.
Trump v sobotu podpísal príkaz na zavedenie ciel vo výške 25 percent na tovar z Mexika a Kanady a 10 percent na čínske produkty. Biely dom uviedol, že clá vstúpia do platnosti v utorok (4. 2.) a sú reakciou na to, že tieto krajiny nedokázali zastaviť toky nelegálnych migrantov a drog vrátane fentanylu do Spojených štátov. Kanada, Mexiko a Čína už sľúbili odvetné opatrenia.
Nemecký automobilový koncern Volkswagen však stále dúfa v konštruktívne rozhovory medzi obchodnými partnermi v otázke ciel.
Továreň spoločnosti v meste Puebla je najväčšia v Mexiku a jedna z najväčších v rámci skupiny Volkswagen. V roku 2023 vyrobila takmer 350-tisíc áut vrátane modelov Jetta, Tiguan a Taos, všetky na export do USA.
Volkswagen je spomedzi nemeckých automobiliek najviac vystavený clám. Analytici investičnej banky Stifel uviedli, že 65 % áut, ktoré Volkswagen predáva v USA, už nebude konkurencieschopných po zavedení ciel na ich dovoz z Mexika.
"Posudzujeme akékoľvek potenciálne vplyvy na automobilový priemysel a našu spoločnosť v dôsledku ohlásených ciel," uviedol Volkswagen v nedeľu. "Počítame s konštruktívnymi rozhovormi medzi obchodnými partnermi, aby sme zaistili bezpečnosť plánovania a ekonomickú stabilitu a vyhli sa obchodnému konfliktu."
Nemecká automobilová lobby VDA v sobotu skonštatovala, že americké clá sú významnou prekážkou pre svetový obchod založený na pravidlách a môžu mať vplyv na pracovné miesta v Nemecku a inde v Európe. EÚ medzitým v nedeľu varovala, že "pevne" zasiahne, ak Trump splní svoju hrozbu a zavedie clá na dovoz z európskeho bloku.
"EÚ rozhodne zareaguje na každého obchodného partnera, ktorý nespravodlivo alebo svojvoľne uvalí clá na tovar z EÚ," citovala hovorcu Európskej komisie agentúra AFP.