Na Slovensku stále funguje neefektívny výber mýta, ktorý aj v čase konsolidácie naďalej pripravuje štátny rozpočet o potrebné financie. Súkromná spoločnosť, ktorá u nás systém výberu mýta spravuje, pritom poberá neprimerane vysoké sumy z poplatkov motoristov za používanie diaľnic. Upozornil na to vo štvrtok predseda Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Stanislav Skala.
Ak by podľa predsedu únie došlo k riadnemu výberu mýta a poplatky motoristov by išli vo väčšej miere do štátneho rozpočtu, mohli by byť využité na opravu všetkých mostov na Slovensku, na ich ďalšiu výstavbu a prípadnú rezervu na ďalšie práce s tým spojené.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uzatvorila v máji minulého roka po niekoľkoročných odkladoch zmluvu s firmou CzechToll na nový mýtny IT systém, ktorý by mal zabezpečiť prechod väčšiny kompetencií na štát. Firma by mala nahradiť súčasne pôsobiacu SkyToll, s ktorou štát napriek výhradám mimovládnych organizácií predĺžil platnú zmluvu.
K problematike zmlúv sesterských firiem sa únia vyjadrila v októbri minulého roka, keď vyzvala na zvýšenie transparentnosti.
"Nezverejnenie súťažných podmienok a súťažnej ponuky ako neoddeliteľných príloh zmluvy bráni komplexnému posúdeniu oboch zmlúv," uviedla vlani UNAS, ktorá zároveň žiadala sprístupnenie príloh k zmluvám, ktoré by mali absentovať v Centrálnom registri zmlúv.