StoryEditor

Agresii v školách by sa dalo predchádzať. Chýbajú školské podporné tímy, vraví prezidentka združenia

21.01.2025, 20:20
Autor:
TASRTASR

Prezidentka Združenia základných škôl Slovenska uviedla, že podľa správy Štátnej školskej inšpekcie boli školské podporné tímy zriadené v 63,6 percenta kontrolovaných základných škôl, no ich fungovanie vykazuje značné nedostatky.

Agresii v školách by sa dalo predchádzať, chýbajú však školské podporné tímy. Upozornila na to prezidentka Združenia základných škôl Slovenska Eva Horníková v súvislosti s nedávnym útokom na gymnáziu v Spišskej Starej Vsi. Dodala, že takéto tímy plnia prevenciu pred tragédiami, ktoré sú dôsledkom dlhodobého zanedbávania emocionálnej a sociálnej podpory.

"Tieto tímy predstavujú komplexnú formu podpory pre žiakov, učiteľov a rodičov, ktorá reaguje na problémy, ako sú nezvládnuté emócie, agresivita či zhoršená školská klíma," uviedla Horníková. Problémom podľa nej je, že takéto tímy sú v slovenských školách nefunkčné a samotné školy ich nedokážu vytvoriť.

Spresnila, že podľa správy Štátnej školskej inšpekcie boli školské podporné tímy zriadené v 63,6 percenta kontrolovaných základných škôl, no ich fungovanie vykazuje značné nedostatky. Ján Machaj z neziskovej organizácie Edulab poukázal na to, že až 36,4 percenta škôl nezabezpečilo servis podpornej úrovne druhého stupňa, čo bolo spôsobené nedostatkom zamestnancov.

image

Žiaci a učitelia zažili hroznú udalosť. Pomoc od psychológov však nemusia potrebovať iba oni

"Správa tiež poukazuje na nedostatočné personálne obsadenie školských podporných tímov vrátane absencie školských psychológov, logopédov a sociálnych pedagógov," ozrejmil Machaj. Dodal, že deti, ktoré potrebujú odbornú pomoc, ju často nedostávajú včas, čo môže mať podľa jeho slov dlhodobé negatívne následky.

Horníková tiež vníma ako problém nedostatok školských psychológov a špeciálnych pedagógov. "Nemôžeme očakávať, že jeden školský psychológ zvládne komplexné potreby stovky či tisícky detí," podotkla s tým, že podporný tím umožňuje individuálny prístup a systematickú prácu so školskou klímou, ktorá má priamy vplyv na emocionálnu pohodu detí.

Podľa Machaja vyžaduje vytvorenie školských tímov systematický prístup a podporu zo strany odborných organizácií. "Podporné tímy sú kľúčovým krokom, aby sa škola stala miestom porozumenia, podpory a vzájomnej dôvery," spresnil. Medzi hlavné aktivity tímu patrí prevencia vzniku problémových situácií, no napríklad aj krízová intervencia v prípade nečakaných udalostí.

01 - Modified: 2025-01-21 08:13:17 - Feat.: 1 - Title: Drucker pre HN: Platy učiteľov by sa mali odvíjať aj od výsledkov žiakov. Keď budeme lepší, bude na bonusy 02 - Modified: 2025-01-20 15:09:36 - Feat.: 1 - Title: Učitelia v Srbsku podporili protesty študentov a volajú po generálnom štrajku. Školy zastavujú výučbu 03 - Modified: 2025-01-20 13:23:17 - Feat.: 1 - Title: Žiak mieril zbraňou na učiteľku. Na českej základnej škole zasahovala polícia 04 - Modified: 2025-01-19 11:23:04 - Feat.: 1 - Title: Psychiatri a psychológovia poslali premiérovi Ficovi otvorený list. Vyzvali ho, aby zvážil odchod z politiky 05 - Modified: 2025-01-17 16:15:36 - Feat.: 1 - Title: Deň po tragédii sa stále hľadá motív. Rozhádaná spoločnosť nie je medzi hlavnými príčinami, tvrdí kriminalista
01 - Modified: 2025-12-17 11:42:40 - Feat.: - Title: Úväzok pedagogického zamestnanca kandidáta bude zhodný s úväzkom učiteľa, rozhodla vláda 02 - Modified: 2025-11-20 13:19:34 - Feat.: - Title: Rakúsko chce dievčatám na školách zakázať nosiť šatky zahaľujúce hlavu 03 - Modified: 2025-11-18 23:00:00 - Feat.: - Title: Deti 21. storočia myslia inak. A škola sa mení s nimi 04 - Modified: 2025-11-17 23:00:00 - Feat.: - Title: Zásadná zmena zamieša karty pri prijímaní žiakov. Školy aj ich zriaďovatelia majú výhrady 05 - Modified: 2025-11-13 23:00:00 - Feat.: - Title: Hľadá sa jadrový chemik či konštruktér. Štát zachraňuje situáciu fabrík, v hre sú štipendiá za tisíce eur
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
19. december 2025 17:23