Asociácia pre umelú inteligenciu na Slovensku (ASAI) v spolupráci s vybranými slovenskými vysokými školami, ako aj so Študentskou radou vysokých škôl spúšťa prieskum s cieľom získať prehľad o súčasnom stave výučby a implementácii nástrojov umelej inteligencie (AI), identifikovať výzvy, ktorým čelia študenti a pedagógovia, a navrhnúť možnosti spolupráce a podpory pre ďalší rozvoj tejto oblasti na Slovensku. Informovala o tom členka Správnej rady ASAI Miroslava Šáchová.
Šáchová podotkla, že AI umožňuje identifikovať príležitosti na zlepšenie administratívy, riešiť bariéry, ako sú nedostatok zdrojov či odborníkov, zabezpečiť strategické plánovanie ďalšieho rozvoja.
"Zistenie úrovne implementácie a využívania AI na vysokých školách je kľúčové pre mapovanie súčasného stavu a následnú podporu inovácií vo vzdelávaní, prípravu študentov a študentiek na technologicky vyspelý trh práce a posilnenie výskumu v tejto oblasti," dodala podpredsedníčka pre sociálne záležitosti Študentskej rady vysokých škôl Lucia Spodniaková.
ASAI poznamenala, že umelá inteligencia už mení spôsob, akým školy a univerzity fungujú. V rámci Európskej únie sú školy podporované aj etickými usmerneniami Európskej komisie, ktoré zdôrazňujú potrebu zodpovedného a spravodlivého využívania AI, ozrejmila Šáchová.
"Našou snahou je čo najefektívnejšie zmapovať potreby priamo z trhu a v spolupráci s odborníkmi z viacerých oblastí a usmerneniami Európskej komisie nastaviť efektívny rámec vzdelávania a implementácie nástrojov AI do vyučovania," dodala.
Asociácia verí, že výsledky prieskumu poskytnú cenné informácie pre tvorbu stratégií na podporu vzdelávania v oblasti umelej inteligencie na Slovensku. Tiež, že prieskum pomôže otvoriť dôležité otázky a navrhnúť konkrétne opatrenia.