Víťazom tradičnej ankety o slovo roka nemeckej mládeže organizovanej vydavateľstvom Langenscheidt bol dnes na frankfurtskom knižnom veľtrhu vyhlásený výraz "aura".
Počet odovzdaných hlasov sa pohyboval vo vyšších stovkách tisíc, dodalo vydavateľstvo v tlačovej správe. Langenscheidt vyberá slovo roka nemeckej mládeže už od roku 2008, ale až od roku 2020 môžu hlasovať len ľudia vo veku od 11 do 20 rokov.
Slovo, ktoré staršie generácie poznajú skôr v ezoterickom kontexte, sa podľa organizátorov prvýkrát v novom význame objavilo v roku 2020. Denník New York Times vtedy o holandskom futbalistovi Virgilovi van Dijkovi v referencii na reklamný slogan spoločnosti reklamný slogan Mastercard napísal: "Riešenia sú drahé. Aura je na nezaplatenie. "
V dôsledku toho sa "aura" stala bežným slovom v športe. V súčasnom jazyku mládeže sa tento výraz často používa žartovne, najmä pokiaľ ide o auru človeka, dodali organizátori. "Myslel som, že už tam nie je ďalší schod a zakopol som - mínus 50 aura!“uviedli ako príklad použitia.
"Znovu sa presviedčame, aký živý je jazyk mládeže. Široká škála vplyvov, použitia a interpretácií podnecuje diskusiu, ktorú samozrejme radi podporujeme, "uviedol vedúci oddelenia marketingu vydavateľstva Langenscheidt Nikolas Hoenig.
Debatu vyvolal výraz "Talahon", ktorý skončil v ankete na druhom mieste. Vydavateľstvo diskusiu podľa vlastného vyjadrenia sledovalo, najmä na sociálnych sieťach. "Talahon" pochádza z arabského "Tahal lahon", čo v preklade znamená "poď sem".
Označuje mladých mužov, často z migrantských rodín, ktorí nosia falošné luxusné oblečenie a prechádzajú sa centrom mesta s batohmi, teplákovými súpravami a zlatými reťazami. Vydavateľstvo nakoniec rozhodlo, že nejde o rasizmus, ale skôr o sebairóniu, a slovo z ankety nevyradilo.
V ankete často víťazia slová z internetového slangu, pochádzajúce z angličtiny, ktoré si rýchlo nachádzajú cestu do ďalších jazykov, okrem nemčiny aj do češtiny. V roku 2022 napríklad zvíťazilo slovo "cringe" označujúce neodbytný pocit trápnosti alebo študovanie za druhého človeka.
Nemecké vydavateľstvo Langenscheidt sa špecializuje na jazykové príručky a jednojazyčné aj dvojjazyčné slovníky.
