Čínska obchodná komora pri Európskej únii (EÚ) v utorok kritizovala plán Bruselu uvaliť päťročné dovozné clá až do výšky 36 percent na elektrické autá vyrobené v Číne. Podľa nej ide o "neférové použitie obchodných nástrojov". Informujú agentúry AFP a Bloomberg.
Čínska obchodná komora pri EÚ (CCCEU) "vyjadruje veľkú nespokojnosť a nesúhlas s protekcionistickým prístupom Európskej komisie," uviedla skupina vo vyhlásení.
"Nespravodlivé používanie obchodných nástrojov na zabránenie voľného obchodu s elektrickými vozidlami spolu s protekcionistickým prístupom Európskej komisie v konečnom dôsledku oslabí odolnosť európskeho priemyslu elektrických vozidiel," pokračuje vyhlásenie.
"Zvýši to obchodné napätie medzi Čínou a EÚ, čo vyšle hlboko negatívny signál globálnej spolupráci a zelenému rozvoju," varovala komora.
Komisia v utorok oznámila, že je stále presvedčená o nadmerných dotáciách, ktoré Čína poskytuje výrobcom elektrických vozidiel. Navrhla konečné clá až do výšky 36,3 percenta.
To je o niečo menej ako maximálne dočasné clo na úrovni 37,6 percenta, ktoré Komisia stanovila v júli pre automobilky "nespolupracujúce pri antisubvenčnom vyšetrovaní EÚ".
Ostatní výrobcovia v Číne, ktorí spolupracovali s Bruselom, budú čeliť clu vo výške 21,3 percenta, ktoré bolo revidované mierne nahor z 20,8 percenta.
Zároveň Komisia v utorok znížila navrhované clo na dovoz automobilov Tesla vyrobených v Číne na deväť percent z pôvodných 20,8 percenta.
Tesla patrí medzi spoločnosti klasifikované ako spolupracujúce pri vyšetrovaní. V júli požiadala EÚ o prepočítanie svojej sadzby, aby sa zakladala na konkrétnych dotáciách, ktoré dostala.
Komisia uviedla, že vyslala tím do zariadení Tesly v Číne, aby overila, aké dotácie získala. Dospela k záveru, že dostáva od Pekingu menej dotácií v porovnaní s inými čínskymi výrobcami elektromobilov, ktorých vyšetrovala.
Ale vzhľadom na to, že Tesla stále profituje z rôznych stimulov vrátane nižších cien batérií, ako je trhová cena, práv na užívanie pôdy a zníženia daní v Číne, podlieha clám na dovoz do EÚ.
Clá na čínske elektromobily sú nad rámec štandardných ciel vo výške desať percent na dovoz áut do európskeho bloku.
Komisia, ktorá dohliada na obchodnú politiku EÚ, tvrdí, že opatrenie je potrebné v rámci boja proti tomu, čo považuje za nespravodlivé dotácie.
Okrem Tesly navrhla Komisia nižšie clá aj pre čínskeho giganta v sektore elektrických vozidiel BYD, a to na úrovni 17 percent (namiesto 17,4 percenta v júli), ako aj automobilky Geely (19,3 percenta a nie 19,9 percenta) a SAIC (36,3 percenta namiesto 37,6 percenta).
Európska únia v utorok zároveň uviedla, že niektoré čínske spoločnosti v spoločných podnikoch s výrobcami automobilov z Únie by mohli mať takisto nižšie clá na elektrické vozidlá vyrobené v Číne.
Predstaviteľ Európskej komisie dodal, že exekutíva Európskej únie zostáva "otvorená" hľadaniu riešenia sporu bez ciel, ale lopta je "na strane Číny" a je tak na nej, aby ponúkla alternatívne riešenie.