Návrh nového stavebného zákona z dielne ministerstva dopravy vychádza v ústrety bilbordovým spoločnostiam a oberá samosprávy o možnosť regulácie neprimeranej vonkajšej reklamy.
Upozorňujú na to starostovia bratislavských mestských častí Staré Mesto, Nové Mesto, Vrakuňa a Lamač Matej Vagač, Matúš Čupka, Martin Kuruc a Igor Polakovič. Ministerstvo a šéfa rezortu Jozefa Ráža (nominant Smeru) vyzývajú, aby hlas miest a obcí neopomínali. Kritizujú tiež absenciu diskusie.
Zástupcovia samospráv poukazujú na to, že nový stavebný zákon má už postavené reklamné stavby spraviť "nesmrteľnými". Pôvodne mali prísť všetky reklamné stavby o stavebné povolenie koncom apríla 2024, súčasná vláda termín následne termín odsunula na koniec apríla 2027.
Návrh nového zákona zároveň prichádza s ďalšou zmenou, keď tieto stavby už nedefinuje ani ako dočasné stavby, ani im neprisudzuje, ako dočasné majú byť.
"Z roku 2024 sa nedávno stal rok 2027 a po novom chcú obmedziť samosprávy úplne a vizuálnemu smogu v mestách a obciach dopriať nesmrteľnosť," podotýka starosta Starého Mesta Matej Vagač.
Starostovia to považujú za neprijateľnú zmenu, ktorej nepredchádzala žiadna diskusia s dotknutými samosprávami. Práve tie vstupujú do procesu kontrolou súladu s územným plánom pri žiadosti o predĺženie trvania povolenia stavby, keďže konštrukcie s informačnou, respektíve reklamnou plochou sú v súčasnosti dočasnými stavbami.
Ak samospráva zistí následne rozpor s územným plánom, dobu trvania nepredĺži a dôjde k jej odstráneniu.
"Toto pravidlo však návrh nového zákona ruší, a tak všetky už povolené bilbordy a megaboardy by mohli na mieste zostať prakticky naveky," zdôrazňuje starosta Lamača Igor Polakovič.