Rast spotrebiteľskej dôvery v Nemecku sa obnovil, okrem optimizmu ohľadom vývoja príjmov k tomu zrejme prispela aj eufória okolo európskeho futbalového šampionátu. Vyplýva to z prieskumu medzi približne dvoma tisíckami nemeckých spotrebiteľov, ktorého výsledky v stredu zverejnili výskumné inštitúty GfK a NIM.
Index spotrebiteľskej nálady na august sa podľa prieskumu zvýšil na mínus 18,4 bodu zo spresnenej hodnoty mínus 21,6 bodu v predchádzajúcom mesiaci, keď indikátor zaznamenal prvý pokles za päť mesiacov.
Najnovší prieskum ukázal, že očakávania nemeckých spotrebiteľov ohľadom vývoja príjmov v najbližších 12 mesiacoch sa dostali na najlepšiu úroveň za takmer tri roky. K optimizmu spotrebiteľov prispieva výrazné zvyšovanie miezd a mierny pokles inflácie, napísala agentúra Reuters.
"Za zlepšením spotrebiteľskej nálady stoja najmä rastúce príjmové očakávania Nemcov. S veľkou pravdepodobnosťou tu ale zohráva úlohu aj eufória, ktorú u mnohých obyvateľov v Nemecku vyvolali majstrovstvá Európy vo futbale," uviedol analytik Rolf Bürkl z inštitútu NIM.
"Až sa však ukáže, či je tento vplyv trvalý, alebo či predstavuje iba krátkodobé vzplanutie. Táto povznesená nálada môže zmiznúť rovnako rýchlo, ako sa objavila. V tom prípade bude cesta z útlmu spotreby dlhá a namáhavá," dodal.
Nemecko je najväčšou ekonomikou v Európe a najväčším obchodným partnerom Českej republiky. Mnoho českých firiem je na výkone nemeckého hospodárstva závislé.
Európska komisia vo svojom májovom výhľade predpovedala, že hrubý domáci produkt (HDP) Nemecka sa v tomto roku zvýši iba o 0,1 percenta po minuloročnom poklese o 0,3 percenta. V budúcom roku počíta so zrýchlením tempa hospodárskeho rastu na jedno percento.