Najväčšie tuzemské poisťovne zasiahol celosvetový výpadok IT služieb. Českej poisťovni Generali nefungujú on-line služby a systémy, v prevádzke nie je klientska linka ani web. ČTK to povedal hovorca poisťovne Jan Marek.
Telefónne centrum a webové služby poisťovne Allianz sú podľa jej webových stránok nedostupné. Globálnym výpadkom IT systémov je zasiahnutá aj jej asistenčná služba. S problémami sa podľa zistení ČTK stretávali aj ďalšie poisťovne.
"Celý incident intenzívne riešime a koordinujeme s materskou spoločnosťou, naše možnosti sú teraz obmedzené vzhľadom na to, že ide o problém na strane dodávateľa," uviedol Marek. "Aktuálne zažívame výpadok systémov, ktorý je spôsobený incidentom u nášho poskytovateľa CrowdStrike. Niektorí z našich zamestnancov sa nemôžu prihlásiť do svojich počítačov. Našou prioritou je tento problém rýchlo riešiť a minimalizovať dopad na zákazníkov a obchodné operácie," povedala hovorkyňa Allianz Marie Petrovová.
Podľa odborníkov na kybernetickú bezpečnosť je príčinou celosvetového výpadku IT systémov chybná aktualizácia softvéru spoločnosti CrowdStrike, ktorá bola nainštalovaná na počítače s operačným systémom Windows od Microsoftu.
České banky celosvetový globálny výpadok IT služieb nepostihol, ČTK to po 15:00 hodine potvrdil hovorca Českej bankovej asociácie Radek Šalša. Bez problémov obchoduje aj pražská burza.
Výpadok postihol reťazec BENU, väčšina jeho lekární bola dočasne uzavretá. Nefungovala ani on-line rezervácia e-Receptu. Problémy hlási pražské letisko v Ruzyni. Dočasný výpadok dopoludnia krátko postihol Rokycanskú nemocnicu.
V mnohých krajinách IT výpadok spôsobil problémy v letectve, niektorých médiách, bankách, maloobchodoch či ďalších službách využívajúcich počítačové systémy.