Ministerstvo dopravy a ministerstvo cestovného ruchu a športu by malo začať spolupracovať s predstaviteľmi hlavného mesta a začať s rekonštrukciou hlavnej stanice v Bratislave. Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) neodôvodnil nedávne jednostranné vypovedanie memoranda s mestom o spolupráci pri rekonštrukcii. V stredu to uviedla opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) na tlačovej konferencii.
Predseda strany Branislav Gröhling vysvetlil, že podpísanie memoranda medzi hlavným mestom a ministerstvom dopravy, ku ktorému došlo počas vlády SaS, bolo prvým krokom k obnove stanice.
Výzva k obnove memoranda
Dokument zaväzoval obe strany spolupracovať na oprave a rekonštrukcii. "Nedávno však minister dopravy toto memorandum absurdne a jednostranne zrušil bez toho, aby to mestu vysvetlil. Preto ho vyzývame, aby ho okamžite obnovil," povedal Gröhling.
Do rekonštrukcie by malo byť taktiež zapojené ministerstvo cestového ruchu a športu. "Rovnako sa obraciame na ministra cestovného ruchu a športu Dušana Keketiho (nominant SNS), aby do tohto procesu vstúpil aj on. Nemôžeme mať predsa ministerstvo za 236 miliónov eur ročne a hlavnú stanicu v dezolátnom stave," vysvetlil predseda strany s tým, že stanica je turistickou bránou na Slovensko.
Význam železníc podľa podpredsedu SaS Mariána Viskupiča rastie a do Bratislavy neprúdia len Slováci. Upozornil na fakt, že veľa ľudí prichádza z Viedne, Budapešti a Prahy. Za súčasný stav hlavnej stanice môže podľa neho strana Smer, ktorá prostredníctvom ministerstva dopravy zastavila rozvoj železničnej dopravy v Bratislave na dlhé roky a v tomto trende pokračuje aj v súčasnosti.
Viskupič dodal, že po zrušení memoranda s hlavným mestom začal minister dopravy hovoriť o tom, že hlavná stanica by mala byť v Stupave v roku 2030. "Už len postaviť hlavnú stanicu v Stupave je svetový unikát. Keď tam prídu turisti, budú musieť ísť na ďalší spoj do Bratislavy alebo ideálne na taxík," uzavrel poslanec.
Dohoda nepadla
Ministerstvo dopravy však upozornilo, že k memorandu s hlavným mestom bolo niekoľko rokovaní, nedošlo však k dohode Železníc Slovenskej republiky a hlavného mesta. "Uvedomujeme si, že si Bratislava zaslúži dôstojnú železničnú stanicu, na tú však nepotrebujeme memorandum, ale realizovateľný projekt s adekvátnym dopravno-technickým riešením aj financovaním, prediskutovaný všetkými zúčastnenými stranami," uviedla hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.
Informácie, že bratislavská hlavná stanica má byť v Stupave, nie sú podľa Poláčikovej pravdivé. Stupava sa spomína ako jedna z možných lokalít pre stanicu vysokorýchlostnej železnice spájajúcej krajiny V4 v štúdii realizovateľnosti zadanej v roku 2022, ktorá je momentálne vo fáze vyhodnocovania. "Ide teda o dva odlišné projekty, nie presun bratislavskej hlavnej stanice do Stupavy, ako dnes mylne naznačovali predstavitelia SaS," priblížila hovorkyňa.