Na Slovensku by sa mohol zaviesť nový systém obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov. Prvýkrát by sa do rozsahu jeho pôsobnosti mohli zahrnúť emisie z lodnej dopravy.
Cieľom je prispôsobiť systém na celkovú ambíciu zníženia emisií do roku 2030. Vyplýva to z návrhu noviel zákonov o obchodovaní s emisnými kvótami a Environmentálnom fonde, ktoré Ministerstvo životného prostredia predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.
Systém obchodovania s emisnými kvótami je nástrojom na znižovanie emisií skleníkových plynov vo veľkých priemyselných zariadeniach. Prevádzkovatelia môžu dostať časť kvót bezodplatne, zvyšok si musia kúpiť v aukcii alebo na trhu. Každá kvóta predstavuje právo vypustiť jednu tonu ekvivalentu oxidu uhličitého.
"Prvýkrát sa do rozsahu pôsobnosti EU ETS zahŕňajú emisie z lodnej dopravy. Návrh zákona upravuje základné pojmy, monitorovanie a podávanie správ, prideľovanie a odovzdanie kvót a povinnosti lodných spoločností," priblížil rezort v materiáli.
Návrhom novely sa má zaviesť nový samostatný systém obchodovania s emisiami pre budovy, cestnú dopravu a ďalšie odvetvia, najmä pre malý priemysel.
"Nový systém sa bude vzťahovať na distribútorov, ktorí dodávajú palivá do budov, cestnej dopravy a ďalších sektorov, od roku 2027. Návrh zákona definuje regulovaný subjekt, palivo, uvedenie do daňového voľného obehu a povolenie na emisie skleníkových plynov pre regulované subjekty. Ustanovuje náležitosti, zmeny, zrušenie povolenia a povinnosti regulovaných subjektov," vysvetlil envirorezort.
Dosiahnuť sa má podľa neho zníženie emisií o 42 percent do roku 2030 v porovnaní s rokom 2005.
MŽP priblížilo, že systém obchodovania sa má zároveň rozšíriť o spaľovanie palív v zariadeniach na spaľovanie komunálneho odpadu s celkovým menovitým tepelným príkonom väčším ako 20 megawattov. Cieľom je posúdiť ich začlenenie do EU ETS od roku 2028.
Návrh zákona ďalej upravuje fungovanie Modernizačného fondu, pôsobnosť orgánov štátnej správy, zmenu kompetencií z okresných úradov na ministerstvo, využitie výnosov získaných z dražieb kvót, spôsob ich použitia a ich poskytovanie prostredníctvom Environmentálneho fondu.
Bezodplatné emisné kvóty pre letectvo by sa mali postupne rušiť a od roku 2026 sa má zriadiť úplné obchodovanie formou aukcie, vyplýva z návrhu.