StoryEditor

Väčšina Slovákov je presvedčená, že dokáže rozlíšiť hoax od pravdy, ukazuje prieskum

28.02.2024, 10:45
Autor:
TASRTASR

Za najväčších šíriteľov nepravdivých informácií považujú Slováci predovšetkým používateľov sociálnych sietí, myslí si to 91 percent.

Hoci podľa viacerých medzinárodných prieskumov patria Slováci k národom, ktoré majú najväčšie tendencie uveriť konšpiráciám a nepravdivým informáciám, väčšina Slovákov je presvedčená, že dokáže rozlíšiť hoax od pravdy.

Myslí si to 69 percent. Istejší sú predovšetkým muži (75 percent) a ľudia s vysokoškolským vzdelaním (88 percent). Vyplýva to z reprezentatívneho online prieskumu agentúry NMS Market Research Slovakia.

Za najväčších šíriteľov nepravdivých informácií považujú Slováci predovšetkým používateľov sociálnych sietí, myslí si to 91 percent.

Najhoršiu povesť spomedzi sociálnych sietí si vyslúžil Facebook. Viac ako polovica respondentov, 58 percent, ho označila za sociálnu sieť, kde sa najviac šíria hoaxy. Ako zdroj dezinformácií ho vnímajú predovšetkým mladšie generácie do 44 rokov.

Až 85 percent opýtaných si myslí, že na šírení hoaxov sa podieľajú aj samotní ľudia. Médiám a politickým predstaviteľom prisúdili ich podiel zodpovednosti na šírení hoaxov ôsmi z desiatich Slovákov.

Šírenie nepravdivých informácií považuje za problém spoločnosti 79 percent Slovákov. To, aby sa na Slovensku zabránilo šíreniu nepravdivých informácií, má podľa opýtaných riešiť štát aj samotní ľudia (zhodne 44 percent). Zodpovednosť aj na vlastníkov a administrátorov sociálnych sietí by prenieslo 40 percent populácie.

"Povzbudivé je, že značná časť populácie si uvedomuje, že šírenie hoaxov je v našej spoločnosti problém a nie je možné mu predísť bez vlastného pričinenia," skonštatovala Denisa Lakatošová z NMS.

Slováci podľa nej očakávajú, že v boji so šírením hoaxov bude aktívny aj štát, čo je však v kontexte so zrušením dotácií na podporu mediálnej výchovy a boja proti dezinformáciám zo strany Ministerstva kultúry SR "v protiklade s realitou."

Online prieskum sa realizoval od 10. do 14. januára na vzorke 1030 respondentov.

01 - Modified: 2025-12-18 08:00:00 - Feat.: - Title: Meníme skladbu jedálnička. Na Slovensku aj globálne 02 - Modified: 2025-12-16 18:18:55 - Feat.: - Title: Eurobarometer: Slováci viac dôverujú Európskej únii než na jar, ukázal prieskum 03 - Modified: 2025-12-15 12:48:03 - Feat.: - Title: Voľby by mali byť až po vojne, myslí si viac ako polovica Ukrajincov 04 - Modified: 2025-12-15 10:00:00 - Feat.: - Title: Tieto značky ponúknu najspoľahlivejšie autá. Štúdia však ukázala aj opačných „víťazov“ 05 - Modified: 2025-12-14 09:00:00 - Feat.: - Title: Vedci tvrdia, že pod pyramídami v Gíze sa skrýva obrovské podzemné mesto, egyptológovia hovoria o hoaxe. Kto má pravdu?
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
18. december 2025 16:13