StoryEditor

Väčšina Slovákov je presvedčená, že dokáže rozlíšiť hoax od pravdy, ukazuje prieskum

28.02.2024, 10:45
Autor:
TASRTASR

Za najväčších šíriteľov nepravdivých informácií považujú Slováci predovšetkým používateľov sociálnych sietí, myslí si to 91 percent.

Hoci podľa viacerých medzinárodných prieskumov patria Slováci k národom, ktoré majú najväčšie tendencie uveriť konšpiráciám a nepravdivým informáciám, väčšina Slovákov je presvedčená, že dokáže rozlíšiť hoax od pravdy.

Myslí si to 69 percent. Istejší sú predovšetkým muži (75 percent) a ľudia s vysokoškolským vzdelaním (88 percent). Vyplýva to z reprezentatívneho online prieskumu agentúry NMS Market Research Slovakia.

Za najväčších šíriteľov nepravdivých informácií považujú Slováci predovšetkým používateľov sociálnych sietí, myslí si to 91 percent.

Najhoršiu povesť spomedzi sociálnych sietí si vyslúžil Facebook. Viac ako polovica respondentov, 58 percent, ho označila za sociálnu sieť, kde sa najviac šíria hoaxy. Ako zdroj dezinformácií ho vnímajú predovšetkým mladšie generácie do 44 rokov.

Až 85 percent opýtaných si myslí, že na šírení hoaxov sa podieľajú aj samotní ľudia. Médiám a politickým predstaviteľom prisúdili ich podiel zodpovednosti na šírení hoaxov ôsmi z desiatich Slovákov.

Šírenie nepravdivých informácií považuje za problém spoločnosti 79 percent Slovákov. To, aby sa na Slovensku zabránilo šíreniu nepravdivých informácií, má podľa opýtaných riešiť štát aj samotní ľudia (zhodne 44 percent). Zodpovednosť aj na vlastníkov a administrátorov sociálnych sietí by prenieslo 40 percent populácie.

"Povzbudivé je, že značná časť populácie si uvedomuje, že šírenie hoaxov je v našej spoločnosti problém a nie je možné mu predísť bez vlastného pričinenia," skonštatovala Denisa Lakatošová z NMS.

Slováci podľa nej očakávajú, že v boji so šírením hoaxov bude aktívny aj štát, čo je však v kontexte so zrušením dotácií na podporu mediálnej výchovy a boja proti dezinformáciám zo strany Ministerstva kultúry SR "v protiklade s realitou."

Online prieskum sa realizoval od 10. do 14. januára na vzorke 1030 respondentov.

01 - Modified: 2024-09-04 22:00:00 - Feat.: - Title: Naše potraviny kupujú aj zákazníci v zahraničí: Ktoré tam najviac bodujú? 02 - Modified: 2024-08-30 04:24:14 - Feat.: - Title: Harrisová by Trumpa porazila v tesnom pomere, ukazuje prieskum Wall Street Journal 03 - Modified: 2024-08-28 20:00:00 - Feat.: - Title: Na SNP sú hrdé tri štvrtiny Slovákov, 13 percent má opačný názor 04 - Modified: 2024-08-28 08:47:18 - Feat.: - Title: Mileniáli a zástupcovia generácie Z nedvíhajú telefón, ukázal prieskum. Dôvodom je úzkosť aj nedostatok času 05 - Modified: 2024-08-19 20:17:55 - Feat.: - Title: Prieskum AKO: Zvíťazil by Smer s tesným náskokom pred progresívcami. SNS by uviazla pred bránami parlamentu
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
11. september 2024 11:27