Objektívna zodpovednosť, ktorá je doposiaľ realizovaná, nevie vyvolať pozitívne zmeny v správaní sa vodičov v cestnej premávke.
Taktiež nemôže mať výrazný vplyv na dopravnú nehodovosť. Polícia sa tak stotožňuje so závermi správy Najvyššieho kontrolného úradu o zavedení inštitútu objektívnej zodpovednosti na Slovensku. Uviedla to hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Bárdyová.
"Vzhľadom na skutočnosť, že praktická realizácia inštitútu objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla je na rozdiel od pôvodného zámeru uskutočňovaná policajtmi až do súčasnosti neautomatizovaným spôsobom a s ohľadom na personálne a technické kapacity Policajného zboru, nemôže byť takýto systém efektívny," podotkla Bárdyová.
Poukázala, že kontrola NKÚ nezistila porušenia legislatívnych predpisov. Úrad pre neefektívnosť systému odporúčal kontrolovanému subjektu prijatie viacerých opatrení, ktoré by mali prispieť k zvýšeniu efektivity fungovania objektívnej zodpovednosti.
"V roku 2021 bol do Plánu obnovy a odolnosti SR zaradený projekt Automatizovaný systém odhaľovania porušení pravidiel cestnej premávky, prostredníctvom ktorého sa plánuje naplnenie pôvodného zámeru technického a informatického zabezpečenia automatizácie konania, čo by malo výrazne zvýšiť efektivitu inštitútu objektívnej zodpovednosti," pripomenula hovorkyňa. Doplnila, že podľa schváleného harmonogramu by komponenty projektu mali byť nasadené do plnej prevádzky do 30. júna 2026.
Policajný zbor bude podľa Bárdyovej aj naďalej inštitút objektívnej zodpovednosti realizovať, pokiaľ nedôjde k plne automatizovanému systému.
NKÚ po kontrole skonštatoval, že zavedenie inštitútu objektívnej zodpovednosti na Slovensku neprinieslo očakávané zvýšenie bezpečnosti každého účastníka cestnej premávky. V súčasnosti využívaný systém nie je podľa úradu efektívny ani dostatočne účinný, keďže po 11 rokoch stále nie je plne automatizovaný.