Rumunskí dopravcovia ukončili blokádu hraničného priechodu s Ukrajinou Siret-Porubne a cez prechod opäť prechádzajú kamiónmi, uviedol dnes na svojom webe denník Ukrajinska pravda s odvolaním sa na ukrajinskú pohraničnú stráž. Tú o uvoľnení prechodu informovala rumunská pohraničná polícia asi pol hodiny po polnoci.
Aj rumunskí poľnohospodári dnes popoludní ukončili svoj protest, ktorým blokovali hraničný priechod Halmeu-Djakovo, kde na vjazd na Ukrajinu čakajú tri desiatky kamiónov, zatiaľ čo na vjazd do Rumunska cez 600 nákladných vozidiel, uviedla agentúra Interfax-Ukrajina s odvolaním sa na ukrajinských colných. Rumunská strana podľa nich začala s odbavovaním.
O deň skôr skončila aj blokáda hraničného priechodu Vicovu de Sus-Krasnoilsk, ktorý tiež blokovali rumunskí poľnohospodári.
V Rumunsku 14. januára demonštrovali proti vláde a vysokým daniam cestní dopravcovia a poľnohospodári, ktorí zablokovali dopravu na okrajoch miest a na hraniciach s Ukrajinou. Tú viní z tlaku na pokles cien obilia. Rumunskí vodiči nákladných vozidiel sa sťažujú na príliš vysoké sadzby poistenia a daní a tiež na príliš dlhé zdržanie na hraniciach.
Poľnohospodári vyzývajú vládu, aby urýchlila harmonogram vyplácania dotácií, a požadujú odškodnenie za následky sucha a za ušlé príjmy v dôsledku otvorenia európskeho trhu pre ukrajinské obilniny.
Kvôli ruskej blokáde ukrajinských prístavov v Čiernom mori sa Rumunsko stalo tranzitným koridorom pre ukrajinské obilie, ktoré prúdi najmä cez prístav Constanta, pripomenula vtedy agentúra AFP.
Zástupca protestujúcich prijala rumunská vláda, ktorá uviedla, že bola dosiahnutá dohoda o niektorých rýchlo realizovateľných opatreniach. Iné kroky však podľa nej vyžadujú súhlas Európskej únie.
Hraničné priechody s Ukrajinou blokovali aj dopravcovia a poľnohospodári v Poľsku, ktorí sa sťažovali na "nekalú konkurenciu". Tieto blokády ale skončili po tom, čo sa zástupcom novej vlády podarilo dospieť s protestujúcimi ku kompromisu. Proti lacnej ukrajinskej konkurencii protestovali aj autodopravcovia z Maďarska a zo Slovenska, teda ďalších krajín, ktoré susedia s Ukrajinou a pociťujú negatívne dopady uvoľnenia podmienok pre ukrajinské dopravné firmy.