Expozície a výstavy Slovenského banského múzea (SBM) v Banskej Štiavnici navštívilo počas letnej turistickej sezóny, ktorá sa začala v máji a trvala do konca septembra, 73.672 ľudí. V porovnaní s rokom 2022 ide približne o 25-percentný pokles, informuje múzeum.
Podľa SBM veľkú stratu v návštevnosti spôsobil marcový požiar v Banskej Štiavnici, ktorý poškodil objekt Berggerichtu, v ktorom sídlila mineralogická expozícia, Infocentrum a obľúbená Michal štôlňa. "Program v Berggerichte v roku 2022 navštívilo 14.311 návštevníkov, o ktorých múzeum v dôsledku požiaru prišlo," konštatuje SBM.
Pokles návštevnosti zaznamenaný v expozíciách SBM súvisí aj s poklesom návštevnosti mesta Banská Štiavnica, ktorý Oblastná organizácia cestovného ruchu - Región Banská Štiavnica zdôvodnila vojnou na Ukrajine a prehlbujúcou sa ekonomickou krízou, pre ktorú sa návštevnosť mesta nedostala na čísla z roku 2019.
SBM sa snažilo nahradiť chýbajúcu expozíciu a Infocentrum programom v Kammerhofe, kde boli rozšírené otváracie hodiny na každý deň. Vďaka nim a novému sídlu Infocentra v Kammerhofe bol oproti roku 2019 zaznamenaný nárast návštevnosti v novej expozícii Baníctvo na Slovensku.
SBM dosiahlo počas lestnej turistickej sezóny 2023 tržby vo výške 396.120,50 eura. V porovnaní s rokom 2022 ide o pokles o necelé tri percentá. V porovnaní s najúspešnejším rokom 2019 dosiahli tržby nárast o 57.730,60 eura.
Nárast tržieb múzeum zaznamenalo vďaka úpravám cenníkov, pri ktorých bola zohľadnená inflácia, ale aj zvýšené prevádzkové náklady súvisiace s energetickou krízou či opatreniami vlády v oblasti mzdovej politiky. "Úpravy cenníkov aspoň čiastočne zmiernili dosah zníženej návštevnosti na príjmy múzea," uvádza SBM. Podiel zahraničných návštevníkov tvoril takmer 17 percent. Ich počet oproti roku 2019 mierne poklesol.