Na snímke cyklistická trasa, ktorá spája Tatranskú Lomnicu s Tatranskou Kotlinou vo Vysokých Tatrách. FOTO: TASR/Adriána Hudecová
StoryEditor

Pod Tatrami by mohli pribudnúť ďalšie cyklistické trasy

16.10.2023, 10:45
Autor:
TASRTASR

Ide o trasy Štrba - Važec s dĺžkou viac ako dva kilometre, Štrba - Lučivná, I. etapu dlhú takmer jeden kilometer a tiež 4,3-kilometrový úsek ponad obec Ždiar až do Monkovej doliny v mestských lesoch Spišská Belá.

Pod Tatrami by mohli pribudnúť ďalšie cyklistické trasy v rámci 4. etapy Historicko-kultúrno-prírodnej cesty okolo Tatier. Predseda Európskeho zoskupenia územnej spolupráce - Euroregion TATRY Štefan Bieľak potvrdil, že cez program cezhraničnej spolupráce Interreg Poľsko - Slovenská republika 2021 - 2027 sa chcú uchádzať o finančné prostriedky na tri úseky.

Ide o trasy Štrba - Važec s dĺžkou viac ako dva kilometre, Štrba - Lučivná, I. etapu dlhú takmer jeden kilometer a tiež 4,3-kilometrový úsek ponad obec Ždiar až do Monkovej doliny v mestských lesoch Spišská Belá. Tie sú zároveň súčasťou kostrovej siete cyklotrás Prešovského samosprávneho kraja.

Žiadosť o nenávratný finančný príspevok na výstavbu podalo zoskupenie v septembri, vyhodnotenie očakávajú pred letom budúceho roka. Bieľak uviedol, že spolufinancovanie schválili už aj samosprávy v Štrbe a v Spišskej Belej a tiež Prešovský kraj. V prípade Štrby sú predpokladané náklady na úrovni 1,3 milióna eur.

"Sú vyššie, keďže tam budú bezpečnostné zvodidlá a ochranné zábradlia takmer po celej dĺžke, pretože cyklotrasa je vedená priamo vedľa cesty III. triedy. Pribudne niekoľko nových priepustov na odvodnenie a preloží sa aj cestná priekopa za cyklotrasu," zdôvodnil Bieľak.

image

Autom choďte na osemprúdovku, posiela Vallo motoristov preč z centra Bratislavy a oznamuje cyklopruhy​

V prípade Spišskej Belej sú náklady takmer 900-tisíc eur. Ide však o ceny pred verejným obstarávaním, združenie predpokladá, že náklady budú nižšie. Realizácia výstavby v prípade úspešného posúdenia žiadosti sa predpokladá koncom budúceho roku a začiatkom roku 2025.

Partnerom projektu sú aj ďalšie tri poľské "gminy" a celkové náklady sú takmer 5,1 milióna eur. Bieľak upozornil na to, že Poliaci už majú svoju časť cesty okolo Tatier v dĺžke 80 kilometrov hotovú a budujú viac-menej len menšie spojnice a doplnkovú infraštruktúru.

"V našom prípade sme približne v štvrtine, chýba prepojenie Poprad - Veľká Lomnica, Lučivná - Štrba a Ždiar smerom na Osturňu, aby sa to v rámci Prešovského kraja uzavrelo," dodal Bieľak s tým, že cesta okolo Tatier prechádza ďalej cez Liptov a Oravu v Žilinskom kraji.

Prešovský kraj okrem toho naštartoval aj výstavbu cyklotrasy, ktorá spája dva národné parky - Vysoké Tatry a Slovenský raj.

Krajská samospráva bude podľa Bieľaka nápomocná aj pri budovaní malého tatranského okruhu vo Vysokých Tatrách popri Ceste slobody. "Najväčší problém, ktorý pri budovaní máme, sú pozemky a majetkovo-právne vyrovnanie. Malé obce to nedokážu finančne utiahnuť," skonštatoval Bieľak.

01 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 02 - Modified: 2024-04-01 06:55:00 - Feat.: - Title: V Tatrách trvá mierne lavínové nebezpečenstvo 03 - Modified: 2024-03-18 13:13:28 - Feat.: - Title: Časť diaľnice D1 pod Tatrami je pre tragickú nehodu neprejazdná 04 - Modified: 2024-03-08 13:33:47 - Feat.: - Title: Rezort dopravy reaguje na Cyklokoalíciu: Legislatívny proces pri novele cestného zákona bude pokračovať 05 - Modified: 2024-03-02 08:35:51 - Feat.: - Title: Hlavným lavínovým problémom v Tatrách zostáva mokrý sneh
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
29. apríl 2024 00:04