StoryEditor

Disponibilný príjem Slovákov sa znižuje, podniky by na to mali reagovať, ukazuje prieskum

10.10.2023, 11:23
Autor:
TASRTASR

Takmer polovica Slovákov chce zlepšiť svoju finančnú situáciu žiadosťou o zvýšenie platu, prípadne si chce nájsť lepšie platenú prácu.

Disponibilný príjem Slovákov sa vzhľadom na rastúcu infláciu a vyššie náklady domácností výrazne zmenšuje.

Podľa Európskeho prieskumu platobného správania spotrebiteľov až 51 percent Slovákov potvrdilo, že im po zaplatení základných položiek a účtov zostáva menej peňazí ako pred rokom. Spoločnosti by sa tak podľa analytika tomu mali prispôsobiť. Informovala o tom spoločnosť Intrum v utorok.

"Je zrejmé, že spotrebitelia sú pod silným tlakom, pokiaľ ide o ich osobné financie. Milióny ľudí v celej Európe stoja každý deň pred ťažkými rozhodnutiami, kde si môžu a nemôžu dovoliť míňať. Slovensko nie je výnimkou," komentoval zistenia tohtoročného prieskumu riaditeľ spoločnosti Intrum Martin Musil.

Reálne príjmy spotrebiteľov stagnujú, prípade klesajú, v takmer všetkých sledovaných európskych krajinách. Najhoršie je na tom Maďarsko (75 percent) a Poľsko (64 percent). Naopak, v Portugalsku toto potvrdilo len 16 % respondentov.

Až tretina respondentov (34 percent) zo Slovenska odpovedala, že má značne oslabenú finančnú odolnosť.

Chýba im akákoľvek "hotovostná rezerva" na pokrytie neočakávaných nákladov, prípadne má v úsporách sumu nižšiu ako jeden mesačný príjem.

Zároveň takmer polovica Slovákov chce zlepšiť svoju finančnú situáciu žiadosťou o zvýšenie platu, prípadne si chce nájsť lepšie platenú prácu.

Približne tretina Slovákov očakáva, že sa určite stane, že nebudú mať prostriedky na zaplatenie účtov za služby, a dokonca počítajú aj s tým, že keď to bude potrebné, vynechajú zaplatenie niektorých účtov s nižšou prioritou, aby si mohli zabezpečiť základné položky.

Prieskum taktiež potvrdil, že so stupňujúcim sa tlakom na disponibilné príjmy sú spotrebitelia priťahovaní k podnikom, ktoré rozumejú meniacemu sa prostrediu.

Až 69 percent opýtaných sa domnieva, že spoločnosti by mali spotrebiteľom ponúkať flexibilné platobné metódy v ťažkých ekonomických obdobiach. Preferovali by napríklad možnosti splátok, rôzne spôsoby platby či voliteľné doby splatnosti.

"V časoch nestability a neistoty sa ľudia dokážu rýchlo cítiť ochromení a nevedia, kam sa obrátiť. Podniky potrebujú nájsť riešenie, ktoré bude dlhodobo vyhovovať im aj ich zákazníkom. Teraz je doba, keď majú spoločnosti obrovskú príležitosť vybudovať si dôveru zákazníkov a zabezpečiť si dlhodobú konkurenčnú výhodu tým, že zaujmú pragmatický a flexibilný prístup," uzavrel Musil.

Európsky prieskum platobného správania spotrebiteľov pre skupinu Intrum uskutočnila spoločnosť Longitude v 20 krajinách Európy. Zber dát sa uskutočnil v období od 19. júla do 1. septembra 2023. Analyzované boli odpovede 20-tisíc spotrebiteľov z 20 európskych krajín, z toho tisíc Slovákov.

menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
16. máj 2025 17:00