Z parížskych ulíc od dnešného dňa (piatok) zmizli zdieľané elektrické kolobežky. Francúzska metropola je prvou v Európe, ktorá úplne zakázala ich verejné prenajímanie po aprílovom referende. V ňom sa pri účasti 7,5 percenta oprávnených voličov za zákaz vyslovilo 90 percent zúčastnených.
David Belliard, námestník primátorky zodpovedný za mestskú mobilitu, vo štvrtok novinárom povedal, že "anarchia bola celkom neznesiteľná" napriek úsiliu prevádzkovateľov riešiť problémy. "Došlo k určitému pokroku, ale konečný výsledok je stále negatívny," povedal.
Kampaň proti zdieľaným elektrokolobežkám viedla parížska primátorka Anne Hidalgová. Ich nekontrolované používanie sa podľa nej zmenilo na "nepríjemnosť". Operátori Lime, Tier a Dott mali v Paríži asi 15.000 zdieľaných elektrokolobežiek, ktoré po opravách plánujú poslať do iných miest.
Podľa vládnych údajov len v júli vo Francúzsku zahynulo 10 jazdcov na elektrokolobežkách. Šéfka bezpečnosti cestnej premávky Florence Guillaumeová, ktorá tieto čísla oznámila začiatkom mesiaca, "dôrazne vyzvala" používateľov elektrokolobežiek nosiť prilby. V niektorých mestách v Taliansku a dánskej metropole Kodaň sú povinné.
Firmy dúfajú, že namiesto elektrokolobežiek ich zákazníci prejdú na zdieľané bicykle. "Namiesto toho, aby sme sa vzdali nostalgie, radšej sa pozrieme do budúcnosti," povedal Clement Pette, šéf spoločnosti Tier France.
Niektorí pravidelní používatelia si kúpili vlastnú elektrokolobežku alebo sa rozhodli pre dlhodobejší prenájom, ktorý ponúka napríklad Volt.
"Toto nie je voľné zdieľanie (elektrokolobežiek)," povedal zakladateľ Voltu Gregory Coillot pre agentúru AFP. Jeho spoločnosť sa chce na budúcoročných olympijských hrách zamerať na pravidelných klientov aj turistov.
"Ukončenie voľného zdieľania (elektrokolobežiek) výrazne zvýši dopyt po prenájme," dodal. Volt preto plánuje rozšíriť svoju ponuku až na 2-tisíc takto požičiavaných elektrokolobežiek v oblastiach mesta, kde mali operátori doteraz najviac klientov.