StoryEditor

V Suezskom prielive sa zrazili dva tankery, nehoda spôsobila meškanie dvoch desiatok plavidiel

23.08.2023, 10:15
23.08.2023, 17:07
Autor:
ČTKČTK

Suezský prieplav je kľúčovou infraštruktúrou pre celosvetovú námornú dopravu a predstavuje najkratšiu námornú trasu medzi Áziou a Európou.

Námorná doprava v Suezskom prielive bola po nočnej zrážke dvoch tankerov plne obnovená. Oznámila to správa prieplavu. Nehoda spôsobila meškanie prejazdu zhruba dvoch desiatok plavidiel smerujúcich na juh, uviedla spoločnosť Leth Agencies, ktorá poskytuje služby v prielive.

Tanker BW Lesmes, prepravujúci pod singapurskou vlajkou skvapalnený zemný plyn (LNG), pred polnocou SELČ najazdil na plytčinu. Kanálom plával južným smerom. Do plavila neskôr narazil v nízkej rýchlosti tanker Burri, ktorý pod vlajkou Kajmanských ostrovov preváža ropné produkty. Plával inokedy.

Šéf správy prieplavu Usáma Rabí uviedol, že BW Lesmes sa pri plavbe náhle zastavila kvôli technickej chybe, ktorá sa časovo zhodovala so silným prúdom, ktorý k nej hnal ropný tanker Burri.

Medzi oboma loďami tak podľa neho došlo k "ľahkému kontaktu". Správa prieplavu na incident reagovala vyslaním remorkérov, ktoré obe lode premiestnili. Predbežná inšpekcia podľa Rabího nepreukázala žiadne vážne škody ani znečistenie v okolí.

Spoločnosť BW Group, ktorá prevádzkuje plavidlo BW Lesmes, uviedla, že zrážka neovplyvnila prevádzkyschopnosť lode. "Na základe prvotného pozorovania posádky na palube je plavidlo konštrukčne v poriadku," uviedol podnik. Tanker bol úspešne znovu vytiahnutý na hladinu a v Suezskom kotvisku sa podrobí ďalším kontrolám.

Tanker Burri bol postavený v roku 2018. Je dlhý 250 metrov a široký 44 metrov. Plavidlo BW Lesmes bolo postavené o tri roky neskôr, je dlhé 245 metrov a široké 46,43 metra.

Suezský prieplav je kľúčovou infraštruktúrou pre celosvetovú námornú dopravu a predstavuje najkratšiu námornú trasu medzi Áziou a Európou. Spája Stredozemné a Červené more a otvorený bol v roku 1869. Kanálom sa prepravuje tovar, ktorý sa na celosvetovom obchode podieľa asi 12 percentami.

Podľa správy prieplavu vlani preplávalo touto vodnou cestou 23.851 plavidiel, v roku 2021 to bolo 20 649 plavidiel. Tržby za preplávanie vlani predstavovali rekordných osem miliárd USD.

Kvôli silnému vetru v roku 2021 uviazla v Suezskom prielive takmer na týždeň loď Ever Given, čo narušilo celosvetový obchod. Vlani sa prevádzka v prieplave krátko zastavila kvôli ropnému tankeru, ktorý mal problémy s kormidlom.

01 - Modified: 2024-11-13 13:05:00 - Feat.: - Title: Briti proti nemu najprv brojili, potom ho ovládli. Suezský prieplav ovplyvnil svetový obchod i politiku 02 - Modified: 2024-10-11 10:30:30 - Feat.: - Title: V Baltskom mori pri nemeckých brehoch horí ropný tanker 03 - Modified: 2024-09-02 10:56:29 - Feat.: - Title: Ropný tanker a nákladná loď boli terčmi útokov v Červenom mori, zasiahli ho dva projektily 04 - Modified: 2024-08-27 21:00:44 - Feat.: - Title: Z tankera Sounion, ktorý bol poškodený útokom v Červenom mori, zrejme uniká ropa 05 - Modified: 2024-08-21 20:13:38 - Feat.: - Title: Ropný tanker sa po opakovaných útokoch stal neovládateľným v Červenom mori, na plavidle zapálili požiar
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
22. november 2024 00:26