Prudký rast úrokových sadzieb zo strany kanadskej centrálnej banky sa odrazil na výdavkoch spotrebiteľov, čo viedlo k výraznému poklesu zisku kanadského maloobchodného gigantu Canadian Tire.
Spoločnosť, ktorá pôsobí v oblasti športu, voľného času či domácich potrieb, oznámila za 2. kvartál pokles zisku o takmer tretinu.
Vyššie náklady Kanaďanov na potraviny a energie, aj keď miera inflácie sa v poslednom období zmiernila, spôsobili, že kanadskí spotrebitelia obmedzili nákupy drahších neesenciálnych výrobkov, ako sú športové potreby, záhradná technika a produkty na renováciu domu. To sa odrazilo na výsledkoch viac než 101-ročnej spoločnosti Canadian Tire.
Firma oznámila, že v 2. kvartáli tohto roka dosiahol jej čistý zisk v prepočte 99,4 milióna dolára (90,33 milióna eur), čo medziročne predstavuje pokles o 32 percent, uviedla agentúra Bloomberg. Tržby dosiahli 4,26 miliardy USD a oproti 2. štvrťroku 2022 klesli o 3,4 percenta.
Klesol aj zisk upravený o mimoriadne položky, výsledky sú však v súlade s odhadmi ekonómov. Firma dosiahla na akciu upravený zisk 3,08 dolára, pred rokom to bolo 3,11 dolára za akciu.
"Pri desiatich zvýšeniach úrokových sadzieb za menej než 18 mesiacov a tlaku inflácie na obyvateľstvo sa musia spotrebitelia viac rozhodovať, na čo minú peniaze. Potravinová inflácia je stále dosť vysoká, dosahuje zhruba 9 percent," povedal generálny riaditeľ spoločnosti Greg Hicks. Predaj esenciálnych produktov v rámci siete Canadian Tire vzrástol o viac než 6 percent, zatiaľ čo predaj neesenciálnych výrobkov klesol o vyše 3 percentá.
Kanadská centrálna banka zvýšila kľúčovú úrokovú sadzbu naposledy minulý mesiac, a to o 25 bázických bodov. Posunula ju tak na 5 %, čo je najvyššia hodnota od jari 2001.