Bosna a Hercegovina očakáva, že geografická pozícia krajiny jej umožní zvýšiť export takzvaných halál potravín na európske trhy, na ktorých sa počet moslimov zvýšil.
Balkánska krajina, kde moslimovia tvoria zhruba polovicu populácie, sa stala regionálnym centrom pre halál potraviny po tom, ako v roku 2006 založila jednu z prvých európskych agentúr na certifikáciu takýchto potravín.
"Európsky trh je zvlášť významný, pretože mnohé potraviny na ňom stále neboli certifikované ako halál, zatiaľ čo dopyt po nich zo strany moslimov žijúcich v Európe rastie," povedal koncom týždňa na okraj veľtrhu s halál produktmi pre Reuters riaditeľ bosnianskej Agentúry pre certifikáciu podľa halál štandardov Damir Alihodžič.
Trh s halál jedlom zahrnuje zhruba 1,9 miliardy spotrebiteľov a jeho hodnota dosiahla v roku 2021 takmer 1,3 bilióna dolára (1,20 bilióna eur).
Odhaduje sa, že do roku 2025 dosiahne hodnotu 1,67 bilióna USD, uvádza sa v správe o vývoji islamskej ekonomiky vo svete Global Islamic Economy za rok 2022.
Výrobky certifikované ako halál sú vyrábané v súlade s islamským právom šaría. Nesmú napríklad obsahovať bravčové mäso, alkohol či krv.
Bosnianska agentúra certifikovala ako halál 110 firiem z viacerých sektorov, z toho 80 percent sú producenti potravín, povedal Alihodžič. Tamojší priemysel zamestnáva približne 10.000 ľudí a ročne rastie zhruba o 15 až 20 percent.