StoryEditor

Škoda by po prijatí prísnejších noriem musela prepustiť tisíce ľudí, vyhlásil jeden z predstaviteľov automobilky

19.03.2023, 14:14
Autor:
ČTKČTK

Norma Euro 7 by mala podľa existujúceho návrhu Európskej komisie platiť od roku 2025.

V prípade zavedenia emisnej normy Euro 7 bude Škoda Auto musieť uzavrieť jednu výrobnú halu a o prácu priamo u automobilky príde 3-tisíc ľudí. Vrátane dodávateľov potom pôjde o zhruba 10-tisíc prepustených ľudí.

Dôvodom je ekonomická nemožnosť ďalej vyrábať a predávať menšie modely Fabia, Scala a Kamiq. V dnešnej relácii Otázky Václava Moravca v Českej televízii to povedal člen predstavenstva Škoda Auto pre predaj a marketing Martin Jahn.

"V Európe to bude mať dopad na stovky tisíc pracovných miest," uviedol Jahn. Norma podľa neho navyše ovzdušie v Európe nezlepší, pretože sa spomalí obnova vozového parku a ľudia budú dlhšie používať staršie, menej ekologické vozidlá.

Norma Euro 7 by mala podľa existujúceho návrhu Európskej komisie platiť od roku 2025. Podľa Jahna ide o nesplniteľný termín. Celú situáciu by podľa neho upokojilo, keby boli na zavedenie najmenej štyri roky. Po predĺžení lehoty bude podľa Jahna potrebné sa baviť o obsahu normy.

Euro 7 má v súčasnej podobe okrem iného obmedziť splodiny oxidov dusíka a pevných častíc vypúšťaných do ovzdušia, a to nielen z výfukov, ale aj bŕzd a pneumatík. Cieľom je tiež zosúladiť limity pre benzínové a naftové autá. Vozidlá jej budú musieť vyhovovať dvakrát dlhšie ako doterajším štandardom. Vozne majú mať navyše snímače, ktoré emisie umožnia kedykoľvek skontrolovať.

Podľa českého ministra dopravy Martina Kupku je emisná norma Euro 7 nerealistická a v niektorých európskych krajinách vrátane Česka potenciálne škodlivá pre životné prostredie. Minister to povedal tento týždeň v Štrasburgu po rokovaní so svojimi náprotivkami zo siedmich krajín Európskej únie.

Kupka sa vo Francúzsku stretol s ministrami dopravy Nemecka, Talianska a Poľska, k rokovaniam sa na diaľku pripojili aj zástupcovia Slovenska, Rumunska, Portugalska a Maďarska. Medzi hlavných odporcov návrhu Euro 7/VII patria práve Taliansko a Nemecko, kde je rovnako ako v Česku automobilový priemysel dôležitou súčasťou ekonomiky.

V tomto roku sa podľa Jahna situácia v automobilovom priemysle zlepší, dodávateľské reťazce sa stabilizujú a výroba bude vyššia ako v predchádzajúcom roku.

menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
25. apríl 2024 08:08