Učitelia sú pod neustálym tlakom a hodnotením spoločnosti a obdobie pandémie malo na ich psychiku výrazný vplyv. Vyplýva to z prieskumu Komenského inštitútu Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica a Centra vzdelávacích analýz, ktorý zrealizovali prieskum o priebehu a dosahu dištančnej výučby v školskom roku 2020/2021.
Z neho vyplynulo, že učiteľom sa najčastejšie zhoršila pracovná pohoda (46 percent) a duševné zdravie (41 percent). Viac ako 77 percent z opýtaných učiteľov uviedlo, že ich výučba počas pandémie veľmi vyčerpala. Prieskum sa realizoval v máji 2021 na vzorke 515 učiteľov druhého stupňa základnej školy na celom Slovensku.
Riaditeľka Piaristickej spojenej školy sv. Jozefa Kalazanského v Nitre Marcela Jahnová reagujúc na tieto zistenia urobila v rámci Komenského inštitútu vlastný prieskum medzi pedagógmi.
"Vyšlo z neho, že naši pedagógovia sú pod veľkým stresom a najväčšou príčinou stresu sú komunikácia s rodičmi, riešenie problémov medzi žiakmi, nedostatok uznania, medziľudské vzťahy s kolegami a vlastný perfekcionizmus," uviedla Jahnová.
Na to, aby sa učitelia cítili dobre, musia mať podľa riaditeľky vytvorený systém podpory. "Je dôležité vytvoriť kultúru zdravia a wellbeingu na pracovisku," dodala. Prieskum sa realizoval na vzorke 60 pedagógov školy v júni 2022.
Cieľom projektu s názvom Wellbeing učiteľov alebo Na učiteľoch (nám) záleží je podpora duševného zdravia a psychickej odolnosti učiteľov. "V škole sme vytvorili pracovnú skupinu nazvanú wellbeing tím, súčasťou ktorého som aj ja a školská psychologička," vysvetlila riaditeľka.
Ako vysvetlila, pripravili viaceré aktivity, ktorými chcú prispieť k duševnému a fyzickému zdraviu. "Veríme, že náš prístup môže byť inšpiráciou pre iné školy a že bude pre každého pedagóga veľkým prínosom," uzavrela Jahnová.