StoryEditor

Novela školského zákona ignoruje segregáciu rómskych detí vo vzdelávaní

21.02.2023, 18:01
Autor:
TASRTASR

Odbor komunikácie a marketingu rezortu školstva uviedol, že definícia segregácie nie je súčasťou predloženej novely z dôvodu, že ide o nadrezortnú problematiku, ktorá by mala byť definovaná v antidiskriminačnom zákone.

Navrhovaná novela školského zákona opäť ignoruje prehlbujúcu sa segregáciu rómskych detí vo vzdelávaní. Tvrdí to organizácia Amnesty International Slovensko (AIS), ktorá je znepokojená nedostatočným dôrazom predmetnej novely na odstránenie diskriminácie v slovenskom školskom systéme.

Odbor komunikácie a marketingu rezortu školstva uviedol, že definícia segregácie nie je súčasťou predloženej novely z dôvodu, že ide o nadrezortnú problematiku, ktorá by mala byť definovaná v antidiskriminačnom zákone.

AIS informovala, že uplynulý týždeň Legislatívna rada vlády odporučila vláde SR schváliť návrh školského zákona.

"Navrhovaná novela školského zákona mala byť krokom k zlepšeniu neustále sa prehlbujúcej segregácie rómskych detí vo vzdelávaní. Návrh, ktorý prerokovala legislatívna rada vlády, však jasne ukazuje nezáujem riešiť diskriminačnú prax a nekvalitné vzdelanie pre desaťtisíce rómskych detí," uviedol riaditeľ AIS Rado Sloboda.

Ministerstvo školstva návrhom novely podľa AIS ignoruje aj vlastné záväzky z plánu obnovy, keďže novela neobsahuje definíciu segregácie ani návrhy, ako segregáciu monitorovať, či uchopiteľnú metodickú podporu desegregácie. Hoci ministerstvo školstva prisľúbilo prijatie definície segregácie v blízkej budúcnosti v inom legislatívnom návrhu, vzhľadom na neprehľadnú politickú situáciu môže ľahko nastať situácia, v ktorej sa ju nepodarí presadiť.

Amnesty International by samotné vyňatie definície segregácie zo školského zákona nepovažovala za najzásadnejší problém, ak by novela obsahovala podporné opatrenia na predchádzanie a odstraňovanie segregácie. Naopak, novela prináša zavedenie úvodných ročníkov, ktoré považuje AIS za rizikové riešenie, a obáva sa, že prakticky ide o znovuzavedenie nultých ročníkov, ktoré sa v minulosti ukázali ako segregačné, s negatívnym dosahom na kvalitu vzdelania aj úspešnosť detí v ďalšom štúdiu.

Za ďalší negatívny aspekt novely školského zákona považuje AIS vyňatie zákazu opätovného opakovania ročníkov na jednotlivých stupňoch vzdelávania.

"Čo sa týka monitorovania segregácie v školách, desegregačných aktivít a metodickej podpory v tejto oblasti, toto je predmetom intenzívnej činnosti novozaloženej pracovnej skupiny gestorovanej ministerstvom školstva," uviedol rezort školstva. Ako dodal, jej úlohou je so záujmom viacerých participatívnych partnerov v nadväznosti na znenie reformy komponentu 6 plánu obnovy a odolnosti sa tejto problematike hĺbkovo venovať.

01 - Modified: 2023-06-06 06:47:46 - Feat.: - Title: Hrozí, že školy budú musieť hľadať peniaze na nákup učebníc vo vlastnom rozpočte alebo od rodičov 02 - Modified: 2023-06-04 10:11:14 - Feat.: - Title: Detská psychiatria je preplnená. Na našej strednej sa bežne dvaja chalani držia na chodbe za ruky, hovorí školská psychologička 03 - Modified: 2023-05-23 16:20:00 - Feat.: - Title: Organizácie regionálneho školstva nesúhlasia so zavedením tretej hodiny telocviku 04 - Modified: 2023-05-18 06:25:00 - Feat.: - Title: Na viacerých školách si žiaci zmerajú vedomosti z matematiky a prírodných vied 05 - Modified: 2023-05-16 06:53:20 - Feat.: - Title: Vlani vykonali vo svete najviac popráv od roku 2017, uvádza Amnesty International
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
10. jún 2023 13:48