StoryEditor

Diaľničiari získali takmer pol milióna eur na aktualizáciu štúdie realizovateľnosti R4

10.02.2023, 16:18
Autor:
TASRTASR

Cieľom štúdie je nastavenie ekonomicky a technicky optimálneho vedenia rýchlostnej cesty, ktorá bude vyhovovať súčasným a výhľadovým nárokom na dopravu v danom severojužnom prepojení transeurópskeho TEN-T koridoru (Poľsko – Slovensko – Maďarsko – Balkán).

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) získala 476-tisíc eur z európskeho programu Connecting Europe Facility na aktualizáciu štúdie realizovateľnosti R4. Informovala o tom hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

V piatok podpísali zástupcovia NDS s poľským partnerom, ktorým je Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), dohodu o spolupráci. Bola podpísaná na základe dohody o grante, ktorá nadobudla účinnosť po úspešnom schválení žiadosti o nenávratný finančný príspevok predloženej v spolupráci s Poľskom.

"Prostriedky poslúžia v rámci Slovenska na aktualizáciu štúdie realizovateľnosti úseku R4 od Kapušian až po poľskú hranicu," povedala Žgravčáková.

Spolupráca podľa nej napomôže k progresu pri dobudovaní úseku, ktorý je súčasťou TEN-T siete a aj medzinárodného koridoru Via Carpatia.

"Podpisovanie dnešnej dohody je potvrdením toho, že naozaj ideme na plné obrátky. Urobíme všetko preto, aby sme procesy urýchlili," doplnil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva NDS Vladimír Jacko.

Cieľom štúdie je nastavenie ekonomicky a technicky optimálneho vedenia rýchlostnej cesty, ktorá bude vyhovovať súčasným a výhľadovým nárokom na dopravu v danom severojužnom prepojení transeurópskeho TEN-T koridoru (Poľsko – Slovensko – Maďarsko – Balkán). Výstupom štúdie bude aktualizácia dopravného modelu, CBA analýzy, porovnanie variantov a štúdia taktiež určí časovú potrebu výstavby jednotlivých úsekov.

Úsek R4 je súčasťou plánovaného koridoru európskeho významu Via Carpatia, ktorého zámerom je prepojiť Baltské, Čierne a Egejské more pozdĺž východnej hranice Európskej únie. Celkovo ide o deväť úsekov v súhrnnej dĺžke takmer 60 kilometrov.

Príspevok od poľskej strany je poskytnutý z nástroja na prepájanie Európy, z programu CEF. Ide o program, ktorý umožňuje financovať prípravu a realizáciu projektov spoločného záujmu v rámci politiky transeurópskych sietí TEN-T v sektoroch dopravy, energetiky a telekomunikácií.

Do programu bolo z Kohézneho fondu presunutých celkovo 11 miliárd eur na úrovni EÚ, pričom Slovensku bolo pridelených zhruba 743 miliónov eur. Tieto prostriedky môžu byť využité iba na financovanie výdavkov súvisiacich s budovaním základnej siete TEN-T.

 

01 - Modified: 2025-07-15 15:53:40 - Feat.: - Title: Najdlhší z chýbajúcich úsekov D3 by mal stáť necelých 400 miliónov eur, ponuku predložil Váhostav 02 - Modified: 2025-07-14 12:42:09 - Feat.: - Title: Tunel Bôrik čakajú nočné uzávery, doprava bude presmerovaná cez Svit 03 - Modified: 2025-07-10 11:30:18 - Feat.: - Title: Obchvat Košíc je pred dokončením, úsek R2 má byť hotový ešte tento rok 04 - Modified: 2025-07-10 11:03:02 - Feat.: - Title: Výstavba obchvatu Košíc si vyžiada dopravné obmedzenia na R4 od Kechneca 05 - Modified: 2025-06-30 09:31:53 - Feat.: - Title: Výstavba košickej R2 významne pokročila, dokončujú povrch vozoviek
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
18. júl 2025 15:48