StoryEditor

Europoslanci zmenili pravidlá pre politickú reklamu, voľby majú byť transparentnejšie

24.01.2023, 14:43
Autor:
TASRTASR

Výbor Europarlamentu navrhol aj všeobecný zákaz používania údajov neplnoletých a vytvorenie úložiska pre všetky online politické reklamy a súvisiace údaje.

Poslanci Európskeho parlamentu z Výboru pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa v utorok schválili zmeny v pravidlách politickej reklamy. Podľa nich má byť volebný proces v Európskej únii transparentnejší a odolnejší voči vonkajšiemu zasahovaniu. Informuje o tom spravodajca TASR.

Za návrh zmien hlasovalo 31 poslancov výboru, nikto nebol proti a deviati sa zdržali hlasovania.

Zmeny upravujú návrh Európskej komisie, podľa ktorého by poskytovatelia reklamy mohli používať iba osobné údaje výslovne poskytnuté pre online politickú reklamu. Zakázalo by sa tým mikrozacielenie - stratégia, ktorá využíva spotrebiteľské a demografické údaje na identifikáciu záujmov konkrétneho užívateľa.

Výbor Europarlamentu navrhol aj všeobecný zákaz používania údajov neplnoletých a vytvorenie úložiska pre všetky online politické reklamy a súvisiace údaje.

Má sa tiež uľahčiť získavanie informácií o tom, kto a akou sumou politickú reklamu financuje a odkiaľ pochádzajú peniaze. Zverejnené majú byť aj informácie o tom, či bola inzercia pozastavená pre porušenie pravidiel, údaje o cieľových skupinách a aké osobné údaje boli na to použité. Špecifické právo na získanie takýchto informácií by mali novinári.

Prijatý text posilňuje právomoci vnútroštátnych orgánov a umožňuje Európskemu výboru pre ochranu údajov prevziať vyšetrovanie porušení a presadzovať pravidlá. Aktéri mimo Európskej únie by mali zakázané platiť za politickú reklamu v priestore Európskej únie.

Spravodajca Európskeho parlamentu pre túto záležitosť, francúzsky poslanec Sandro Gozi upozornil, že EP musí účinnejšie bojovať proti všetkým formám dezinformácií a vonkajším zásahom do demokratických procesov v Únii a zároveň zachovať otvorenosť verejnej diskusie.

"Dúfame, že po nadobudnutí účinnosti, ešte v roku 2023, budú voľby v Európskej únii transparentnejšie a odolnejšie voči manipuláciám, ako sme to videli pri škandále Cambridge Analytica," uviedol Gozi.

O tomto texte budú poslanci hlasovať na zasadnutí EP 1. a 2. februára v Štrasburgu s cieľom získať mandát na rokovanie s členskými štátmi. Tie zatiaľ k tejto otázke neprijali svoju pozíciu.

01 - Modified: 2025-11-25 15:40:53 - Feat.: - Title: Maďarsko je volebná autokracia, skonštatoval europarlament. Chcú, aby Európska komisia vyvodila dôsledky 02 - Modified: 2025-11-18 11:54:57 - Feat.: - Title: Jozef Lipa: Je to strašidelné, ale zároveň sa teším, čo nám ešte AI do reklamnej produkcie prinesie 03 - Modified: 2025-11-06 13:30:00 - Feat.: - Title: Coca-Cola chcela očariť Vianocami, no internet jej to spočítal. „Najlepšia reklama na Pepsi, akú sme kedy videli“ 04 - Modified: 2025-10-30 12:39:47 - Feat.: - Title: Europoslanci hrozia zablokovaním rozpočtu EÚ, žiadajú zásadné zmeny návrhu komisie 05 - Modified: 2025-10-29 09:48:01 - Feat.: - Title: Na aké televízne reklamy sa najviac sťažovali diváci kedysi a na ktoré dnes?
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
06. december 2025 02:17