V Nórsku sa dnes začal proces s veliacim dôstojníkom, ktorý čelí obvineniu z nedbanlivosti pri potopení modernej fregaty spred viac ako troch rokov. Námorník vinu poprel, informovala agentúra Reuters. Náhrada za stratené plavidlo nórskeho námorníctva Helge Instad vyjde podľa odhadov na 13 miliárd nórskych korún (vyše 12 miliónov eur).
Zrážka fregaty s plne naloženým tankerom Sola TS blízko terminálu na vývoz ropy pri meste Bergen nad ránom 8. novembra 2018 tiež vyvolala odstávku časti nórskej ropnej produkcie.
Niektorí zo 137 členov posádky lode Helge Instad už skôr opísali, že sa prebudili uprostred noci, keď sa im do kajút začala valila voda a spustil sa poplach. Obžalovaný bol v tom čase veliacim dôstojníkom na mostíku lode. Posádka sa loď pokúšala udržať na hladine márne, pri nehode nikto nezomrel.
"Konal v rozpore s dobrými námorníckymi mravmi," uviedla v úvodnej reči okresného súdu v Osle prokurátorka Benedikte Högsethová.
Dôstojník sa naopak vyhlásil za nevinného a domnieva sa, že bol za vinníka označený nespravodlivo, uviedol jeho právnik Christian Lundin. "Teší sa na začatie procesu a na to, keď bude môcť predložiť svoju verziu toho, čo sa stalo," povedal Lundin agentúre NTB.
Záznamy komunikácie medzi oboma plavidlami ukázali, že pomaly plávajúci tanker Sola TS niekoľkokrát požiadal rýchlejšiu fregatu Helge Ingstad, aby zmenila kurz, inak hrozí zrážka. Veliteľ lode ale žiadosť odmietol, pretože sa obával, že sa príliš priblíži k pobrežiu.
Vyšetrovacia komisia neskôr uviedla, že jasne osvetlený tanker mohol byť ťažko rozoznateľný od neďalekého ropného terminálu, čo posádku fregaty zmátlo. Na videozázname z tankera je vidieť, ako pri kolízii lietali iskry a v boku fregaty sa vytvorila trhlina. Vrak potopeného vojnového plavidla bol rozobratý na kov, tanker utrpel len menšie škody.
Zrážka odhalila bezpečnostné nedostatky Nórskeho kráľovského námorníctva vrátane nedostatočného výcviku a systémov hodnotenia rizík. Ministerstvo obrany zaplatilo pokutu vo výške desať miliónov nórskych korún (vyše 900-tisíc eur).