Vláda vlani pristupovala k slovenskému zdravotníctvu skôr dogmaticky a ideologicky, rozhodne nie s víziou a plánom ako ho zlepšiť.
Uviedla to súkromná Union zdravotná poisťovňa (ZP). Ako negatívum vníma aj pretrvávajúcu nedôveru vlády a jej "rezervovaný až negatívny" postoj k súkromným prvkom v zdravotníctve.
Financovanie sektora bolo Union ZP nepredvídateľné, nedostatočné a nespravodlivé. Kritizuje, že dofinancovaním sektora na poslednú chvíľu, rezort financií držal poskytovateľov aj zdravotníkov v neistote a tiež, že napriek dofinancovaniu je oblasť zdravotného poistenia v strate.
Zvýšenie základného imania štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne považuje za diskrimináciu poistencov ostatných zdravotných poisťovní. Okrem toho pri financovaní sektora podľa ZP chýba adekvátna platba za poistencov štátu.
Union ZP kritizuje aj prijatú legislatívu, ktorá je podľa nej tendenčná smerom k obmedzovaniu konkurencie. "V prvom rade sú tu stále tendencie obmedzovať slobodu rozhodovania poistencov o zmene zdravotnej poisťovne a celkové snahy obmedzovať činnosť zdravotných poisťovní v oblasti zdravej konkurencie," vysvetlila hovorkyňa poisťovne Kristína Balúchová. Súkromná ZP poukazuje aj na to, že prijatej legislatíve, napríklad v oblasti liekovej politiky, chýba finančné krytie. Kritizuje tiež, že viaceré legislatívne zmeny boli zavedené bez predchádzajúcej diskusie. "Napríklad návrh štátneho rozpočtu v časti týkajúcej sa verejného zdravotného poistenia," spresnila.
Súkromná zdravotná poisťovňa vníma negatívne aj to, že štát vyhláškou určuje, ako majú byť výdavky na zdravotnú starostlivosť prerozdelené medzi jednotlivé typy poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. "Napriek tomu, že cez platbu za poistencov pokrýva len cca 20 percent výdavkov na zdravotnú starostlivosť," zdôraznila.
Negatívne hodnotí aj proces elektronizácie zdravotníctva. Národné centrum zdravotníckych informácií podľa Union ZP pristupuje k rozširovaniu služieb eLab a eObjednávanie pomaly a nedôsledne. Poukazuje tiež na nízku úroveň zapisovania elektronických záznamov do systému eZdravia.
Upozorňuje tiež na zhoršujúci sa stav obyvateľstva a klesajúce kapacity ambulantného sektora. "Orientácia pacienta v systéme je stále nedostatočná, pacient ‘blúdi‘ systémom," doplnila Union ZP.
Pripomína tiež, že niektoré nemocnice nie sú ochotné a schopné dosiahnuť svoju vlastnú výkonnosť spred pandemického obdobia. "Teda nie sú saturované aktuálne zdravotné potreby našich poistencov, nieto ešte dobiehanie odloženej zdravotnej starostlivosti," vysvetlila Balúchová.
Naopak ako pozitíva Union ZP v minulom roku vníma stabilizáciu po období pandémie COVID-19, nárast záujmu poistencov o prevenciu, zavedenie elektronickej práceneschopnosti (ePN) či obnovenie populačných skríningov.