Vyplýva to z Akčného plánu rozvoja elektromobility na roky 2022 - 2026, ktorý MH posunulo do medzirezortného pripomienkového konania. Do roku 2026 má na Slovensku napríklad pribudnúť viac ako tritisíc nabíjačiek na elektromobily.
Na konci roka 2021 bolo na Slovensku v prevádzke približne 1020 verejne prístupných nabíjacích bodov v 430 lokalitách.
Takmer tri štvrtiny (739 kusov) z nich bolo 22 kilowattových (kW) bodov na striedavý prúd a takmer jednu štvrtinu (222 kusov) tvorili rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd. Zvyšok (59 kusov) tvorili ultrarýchle DC nabíjacie body rozmiestnené hlavne v mestských uzloch.
Ministerstvo nezavrhlo ani priamu podporu nákupu elektromobilov, i keď zdroje financovania zatiaľ nespresnilo. "Uvedené opatrenie je možné financovať priamo zo štátneho rozpočtu a aktívne hľadať spôsob, ako na daný účel použiť iné finančné zdroje," uviedol rezort.
Kľúčovým parametrom je podľa ministerstva zabezpečenie dlhodobého zdroja financovania minimálne po dobu troch rokov, s ročnou alokáciou 10 až 12 miliónov eur. Jednorazové finančné zdroje, ako to bolo v prípade dotácií na nákup elektromobilov z rokov 2016 a 2019, totiž podľa MH priniesli pomoc len malému počtu užívateľov a hlavne trhovú neistotu.
Okrem dotácií navrhol rezort hospodárstva aj viacero legislatívnych zmien, ako napríklad vytvorenie špeciálnej distribučnej tarify pre domácnosti a firmy a tiež vytvorenie jednozložkovej distribučnej vysokonapäťovej tarify na pripojenie nabíjacích miest s väčším výkonom alebo s väčším počtom nabíjacích bodov.
Zjednodušiť by sa mala výstavba nabíjacích staníc na parkoviskách bytových domov. Rezort chce tiež legislatívne vyriešiť nabíjanie služobného vozidla v domácnostiach, či znížiť daňový základ za používanie služobného vozidla na súkromné účely.
Zmenu v prípade schválenia návrhu čakajú aj registračné poplatky pri prihlasovaní vozidiel. Tie by po novom mali zvýhodňovať vozidlá s nižšími emisiami.
Zelené evidenčné čísla by zároveň mali od roku 2025 dostávať iba elektromobily a vozidlá s vodíkovým pohonom. Rezort pre tieto vozidlá navrhuje viacero úľav, ako napríklad zvýhodnené sadzby za parkovanie, dočasnú možnosť využívania bus pruhov či nižšie diaľničné poplatky.