StoryEditor

Škôlku navštevuje necelá tretina detí z marginalizovaných rómskych komunít

06.11.2022, 12:53
Autor:
TASRTASR

Predkladatelia správy približujú aj to, že deti z marginalizovaných rómskych komunít chodia do materských škôl nielen menej, ale trávia v nich aj menej času ako deti z celkovej populácie.

Materskú školu (MŠ) navštevovala v roku 2020 necelá tretina (32 percent) detí z marginalizovaných rómskych komunít (MRK), v celkovej populácii detí predškolského veku to bolo 87 percent.

Vyplýva to z prieskumu štatistického zisťovania EU SILC - o príjmoch a životných podmienkach domácností v SR zameraného na MRK. Zistenia prieskumu prináša analytická publikácia Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity (ÚSVRK).

Predkladatelia správy približujú aj to, že deti z marginalizovaných rómskych komunít chodia do materských škôl nielen menej, ale trávia v nich aj menej času ako deti z celkovej populácie. "Celodennú starostlivosť (viac ako päť hodín) každý deň v týždni využívalo 59 percent detí z marginalizovaných rómskych komunít navštevujúcich škôlku v porovnaní so 73 percentami detí z celkovej populácie," upozornil ÚSVRK

Prieskum sa zameral aj na zaraďovanie detí z MRK do špeciálnych škôl. "V porovnaní s deťmi z celkovej populácie je podiel detí z marginalizovaných rómskych komunít v špeciálnom vzdelávaní zhruba trikrát vyšší,” upozorňuje úrad.

Poukazuje i na to, že pretrvávajúcim problémom je stále tiež segregácia rómskych žiakov v samostatných školách a triedach a vytváranie etnicky homogénnych rómskych tried na základných, ale aj špeciálnych školách. "Takmer polovica (47 percent) detí z MRK vo veku šiestich až 15 rokov vzdelávajúcich sa v bežnom vzdelávaní má v triede iba rómskych spolužiakov. Tento trend je ešte výraznejší pri deťoch v špeciálnom vzdelávaní," upozornil ÚSVRK.

Úlohou štatistického zisťovania EU SILC - MRK 2020, ktoré bolo pripravené v spolupráci so Štatistickým úradom SR a ktorého zber dát sa realizoval v teréne koncom roka 2020, bol zber reprezentatívnych a porovnateľných údajov o úrovni a rozdelení príjmov, úrovni chudoby a sociálneho vylúčenia MRK na základe metodiky EU SILC, ktorý sa realizuje v celej EÚ. Okrem vzdelávania prináša analýzu oblastí, ako bývanie, zamestnanosť, zdravie, príjem či skúsenosť s diskrimináciou.

01 - Modified: 2024-04-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Nové zistenia: Dieťa nechceli v materskej škole, lebo malo problém so stravou. Inde žiakom zamrežovali výťah 02 - Modified: 2024-04-02 22:01:55 - Feat.: - Title: Odklad nástupu do školy sa u nás stal módou, môže za to aj špecifický dôvod. V niektorých krajinách sa to nedá 03 - Modified: 2024-02-02 17:39:38 - Feat.: - Title: V Charkove už zase môžu deti chodiť do škôlky vďaka triedam v metre. Ihriská zívajú prázdnotou 04 - Modified: 2024-01-25 18:26:29 - Feat.: - Title: Malé dediny, veľké plány. Starostovia priblížili, ako bojujú s nedostatkom škôlok 05 - Modified: 2024-01-12 11:11:42 - Feat.: - Title: Sme plní, znie zo škôlok v Bratislave. Za chýbajúcimi miestami je aj zbytočná byrokracia
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
29. apríl 2024 05:14