StoryEditor

Škôlku navštevuje necelá tretina detí z marginalizovaných rómskych komunít

06.11.2022, 12:53
Autor:
TASRTASR

Predkladatelia správy približujú aj to, že deti z marginalizovaných rómskych komunít chodia do materských škôl nielen menej, ale trávia v nich aj menej času ako deti z celkovej populácie.

Materskú školu (MŠ) navštevovala v roku 2020 necelá tretina (32 percent) detí z marginalizovaných rómskych komunít (MRK), v celkovej populácii detí predškolského veku to bolo 87 percent.

Vyplýva to z prieskumu štatistického zisťovania EU SILC - o príjmoch a životných podmienkach domácností v SR zameraného na MRK. Zistenia prieskumu prináša analytická publikácia Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity (ÚSVRK).

Predkladatelia správy približujú aj to, že deti z marginalizovaných rómskych komunít chodia do materských škôl nielen menej, ale trávia v nich aj menej času ako deti z celkovej populácie. "Celodennú starostlivosť (viac ako päť hodín) každý deň v týždni využívalo 59 percent detí z marginalizovaných rómskych komunít navštevujúcich škôlku v porovnaní so 73 percentami detí z celkovej populácie," upozornil ÚSVRK

Prieskum sa zameral aj na zaraďovanie detí z MRK do špeciálnych škôl. "V porovnaní s deťmi z celkovej populácie je podiel detí z marginalizovaných rómskych komunít v špeciálnom vzdelávaní zhruba trikrát vyšší,” upozorňuje úrad.

Poukazuje i na to, že pretrvávajúcim problémom je stále tiež segregácia rómskych žiakov v samostatných školách a triedach a vytváranie etnicky homogénnych rómskych tried na základných, ale aj špeciálnych školách. "Takmer polovica (47 percent) detí z MRK vo veku šiestich až 15 rokov vzdelávajúcich sa v bežnom vzdelávaní má v triede iba rómskych spolužiakov. Tento trend je ešte výraznejší pri deťoch v špeciálnom vzdelávaní," upozornil ÚSVRK.

Úlohou štatistického zisťovania EU SILC - MRK 2020, ktoré bolo pripravené v spolupráci so Štatistickým úradom SR a ktorého zber dát sa realizoval v teréne koncom roka 2020, bol zber reprezentatívnych a porovnateľných údajov o úrovni a rozdelení príjmov, úrovni chudoby a sociálneho vylúčenia MRK na základe metodiky EU SILC, ktorý sa realizuje v celej EÚ. Okrem vzdelávania prináša analýzu oblastí, ako bývanie, zamestnanosť, zdravie, príjem či skúsenosť s diskrimináciou.

01 - Modified: 2024-11-08 23:00:00 - Feat.: - Title: Nežná revolúcia v školstve sa začína. Kde nastali problémy hneď z úvodu a na čo doplatia rodičia? 02 - Modified: 2024-11-08 12:09:42 - Feat.: - Title: Rodičia musia za deti platiť viac. V ktorých mestách nejasné pravidlá zdvíhajú ceny v škôlkach? 03 - Modified: 2024-08-31 22:00:00 - Feat.: - Title: Štartuje školský rok. Prinesie príspevok na pomôcky aj nové recepty v jedálňach (otázky a odpovede) 04 - Modified: 2024-08-28 10:10:09 - Feat.: - Title: Šéf rezortu práce: Rodičia trojročných detí neprijatých do škôlky nie sú znevýhodnení 05 - Modified: 2024-08-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Prečo prišiel Drucker s nežnou revolúciou školstva? Má reálny potenciál zlepšiť ho? (otázky a odpovede)
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
22. november 2024 11:01