Predseda Výboru pre hospodárske záležitosti Národnej rady Peter Kremský (OĽANO) vyzval ministra hospodárstva Richarda Sulíka (SaS), aby nepremrhal peniaze a dotácie na podporu elektromobility využil rozumne.
Rezort hospodárstva by sa mal podľa Kremského zamerať na taxikárov, rozvozcov jedla a kuriérske spoločnosti, ale aj na nákup elektroautobusov a rozširovanie nabíjacích staníc mimo Bratislavy. Vo štvrtok o tom informovalo hnutie OĽANO.
Kremský výzvou reagoval na informácie o zámere Ministerstva hospodárstva použiť časť nevyčerpaných eurofondov na dotácie elektromobilov a plug-in hybridov.
Určite je to dobrá správa. Minister Sulík by sa už mal konečne prestať sústreďovať len na vodík a sledovať európske trendy. Kľúčové však bude, ako sa tieto financie využijú," uviedol Kremský.
"Ak sa to skončí najmä pri dotáciách na súkromné autá za zhruba 50-tisíc eur, bude to ďalšia premrhaná príležitosť. Rozdávať európske peniaze bohatým, ktorí si kupujú tretie a štvrté drahé auto do rodiny, je nezodpovedné," dodal.
Rozumným riešením je podľa šéfa hospodárskeho výboru zamerať sa na podporu dodávkových automobilov a vozidiel na dopravu osôb a tovarov, ktoré jazdia väčšinou v mestách a ich okolí a denne najazdia okolo 300 kilometrov. Ide najmä o kuriérov, rozvoz jedál a iných výrobkov, taxikárov, servisných mechanikov, vozidlá pošty či mestských a verejných organizácií.
Títo podnikatelia podľa Kremského často používajú staré autá s naftovým motorom, ktoré vytvoria veľkú časť emisií plynov a pevných častíc v mestách. Dôležitá je tiež podpora mestských a súkromných dopravcov pri nákupe elektrických autobusov a minibusov.
"Sústredenie pomoci do týchto oblastí zabezpečí, že podporené vozidlá budú naplno vyťažené, využijú noc na nabíjanie v depách a garážach, pričom ich dojazd postačuje na mestskú a prímestskú prevádzku. To zníži emisie v husto obývaných zónach a potrebu fosílnych palív, ktoré sa na Slovensko dovážajú najmä z Ruska," očakáva Kremský.
Ďalšou oblasťou, kde by mala podpora smerovať, je podľa neho rozširovanie siete nabíjacích staníc, ktorých je nedostatok najmä v menších mestách na strednom a východnom Slovensku.
To bráni rozvoju elektromobility, ale aj cestovného ruchu v lokalitách, kde za nabíjačkou treba cestovať aj 50 a viac kilometrov. "Dôležité je podporovať najmä inštalovanie rýchlonabíjacích staníc, ktoré obslúžia viac zákazníkov," myslí si predseda hospodárskeho výboru.