Rusko malo pred februárovým napadnutím Ukrajiny od lízingových spoločností prenajatých približne 400 lietadiel v hodnote zhruba 10 miliárd USD (9,63 miliardy eur).
Od začiatku vojny na Ukrajine zostali tieto lietadlá v Rusku zablokované, keď lízingové firmy museli v dôsledku sankcií kontrakty s ruskými aerolíniami zrušiť a, naopak, Rusko zakázalo firmám lietadlá vrátiť.
Aeroflot nešpecifikoval, od ktorých firiem si lietadlá prenajal. Zdá sa však, že nákupom strojov sa usiluje o udržanie dobrých vzťahov s lízingovými spoločnosťami.
Využíva na to výnimku zo sankcií Európskej únie voči Rusku, ktorá sa týka firiem poskytujúcich lízing lietadiel. Výnimka umožňuje v prípade ukončenia lízingu nákup strojov.
Potom, ako Rusko po uvalení sankcií odmietlo lietadlá lízingovým spoločnostiam vrátiť a presunulo ich do svojho registra, spoločnosti sa obrátili na poisťovne, aby získali aspoň časť z hodnoty lietadiel zadržaných v Rusku.
Ako uviedol Reuters, s najväčšiu požiadavkou prišla v Dubline sídliaca spoločnosť AerCap, najväčšia lízingová firma v tomto sektore na svete. Tá žiada za viac než 100 lietadiel približne 3,5 miliardy USD.