StoryEditor

Slovenské železnice v roku 2025 stavajú na inovácii, komforte a spokojnosti cestujúcich

31.03.2025, 00:00

V minulom roku si Železničná spoločnosť Slovensko stanovila štyri kľúčové priority, a to stať sa stabilným a atraktívnym zamestnávateľom, zaviesť na trate moderné vlaky s častejšími spojmi a lepším medzimestským pripojením, inovovať služby pre zvýšenie cestovného komfortu a upevniť finančnú stabilitu. Všetky tieto oblasti zásadné vplývajú na vnímanie železníc cestujúcimi, ktorí ocenia spoľahlivú, pohodlnú a dostupnú alternatívu v cestovaní.

Článok vznikol v spolupráci s Železničnou spoločnosťou Slovensko.

V novom roku 2025 stavajú ZSSK aj naďalej na tejto stratégií a rozvíjajú ju do ďalších konkrétnych krokov.

Zmeny v grafikone, hodinový takt a bezpečnosť

Železničná spoločnosť Slovensko koncom roka 2024 zaviedla nové pravidelné hodinové takty na trase Košice - Žilina - Bratislava, čo sa ukázalo ako mimoriadne efektívne a udržateľné riešenie.  Vďaka pravidelnej štruktúre je plánovanie dopravy jednoduchšie, spoje sú spoľahlivejšie a dostupnejšie pre širokú verejnosť. Svedčia o tom aj štatistické údaje, keďže národný dopravca plní grafikon na viac ako 98 percent, a až 93 percent všetkých vlakov jazdí načas. Tento úspech je výsledkom systematických opatrení v oblasti údržby, efektívneho plánovania a rýchlej reakcie na technické či prevádzkové výzvy. Poruchy hnacích vozidiel a vozňov sú dnes už len zriedkavým javom.

Bezpečnosť cestujúcich patrí k absolútnym prioritám ZSSK. Spoločnosť preto posilnila spoluprácu s Policajným zborom SR a od mája 2024 zaviedla na vybraných linkách telové kamery pre vlakvedúcich ako preventívny bezpečnostný nástroj. Súčasne sa zamerala na zlepšenie cestovného komfortu - zaviedla tiché zóny, dámske kupé, rozšírila možnosti prepravy bicyklov a umožnila nákup cestovných lístkov aj na vybraných poštách.

Zákaznícke služby a digitalizácia

ZSSK modernizuje zákaznícke služby prostredníctvom mobilnej aplikácie IDeme vlakom, ktorá ponúka nákup lístkov a informácie o cestovaní. V roku 2025 plánuje pridať inteligentný Check-In Check-Out systém a elektronické zľavové preukazy. Od marca je kontaktné centrum dostupné aj cez WhatsApp a Messenger. Online predaj zostáva najefektívnejšou formou nákupu lístkov, pričom ušetrené prostriedky sú investované do zlepšovania služieb. Súčasťou modernizácie je aj zavedenie automatov s občerstvením vo vlakoch. “Spustili sme aj pilotný projekt automatov na občerstvenie, ktoré sú na trase Nová Baňa - Banská Bystrica. Vďaka automatom si môžu cestujúci pohodlne zakúpiť nápoje alebo drobné občerstvenie priamo vo vlaku, čo je praktické najmä na dlhších cestách,” hovorí Martin Bahurinský, podpredseda predstavenstva a riaditeľ odboru právnych služieb ZSSK.

Plány na rok 2025: Modernizácia vozového parku a infraštruktúry

ZSSK realizuje rozsiahlu modernizáciu vozňov a rušňov. Do roku 2026 nasadí ďalších 10 rušňov Siemens Vectron, päť už je v prevádzke, a plánuje aj jedenásť elektrických jednotiek Panter. Prebieha verejné obstarávanie na batériové elektrické jednotky, moderné lôžkové voznepre nočné vlaky a duálne jednotky vhodné pre elektrifikované aj neelektrifikované trate, čo je zároveň bezemisným riešením. V súčasnosti sú dokončené nové technicko-hygienické strediská vo Zvolene, Nových Zámkoch a Humennom. V roku 2025 by mala začať výstavba údržbových centier v Žiline a Košiciach, ktoré by mali byť hotové v roku 2028.

Medzinárodné spojenia

ZSSK rozšírila medzinárodnú ponuku o novú linku Bratislava – Kyjev, ktorá poskytuje nočné spojenie cez Čiernu nad Tisou v spolupráci s ukrainským dopravcom UZ. Od marca 2025 je spojenie ešte rýchlejšie. V letnej sezóne pokračujú obľúbené nočné spoje do chorvátskeho Splitu v spolupráci s rakúskym dopravcom. V roku 2024 tieto spoje prepravili takmer 16 400 cestujúcich. Celkovo ZSSK zaznamenala približne 4,9 milióna medzinárodných cestujúcich, najmä do Českej republiky, Rakúska a Maďarska.

Spokojnosť cestujúcich

ZSSK dosiahla v nezávislom prieskume spokojnosti 64,8 bodu, čo je najvyšší výsledok za posledné obdobie. Modernizácia vozového parku a nové digitálne služby pozitívne ovplyvňujú komfort cestovania. Spoločnosť posilňuje svoju pozíciu atraktívneho zamestnávateľa prostredníctvom stabilizačných príspevkov, náborových bonusov až do 4 000 eur a rôznych benefitov. Rozvíja duálny systém vzdelávania so spoluprácou s desiatkami škôl a akadémiou v Martine, kde každoročne certifikuje nových rušňovodičov. Podľa Transparency International Slovensko patrí medzi tri najtransparentnejšie verejné spoločnosti, s nadpriemerným hodnotením v oblasti zverejňovania zmlúv a protikorupčných nástrojov.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
31. marec 2025 00:03