Insolvenčný správca švédskej spoločnosti Northvolt sa dohodol s dôležitými partnermi na finančných zárukách, ktoré umožnia spoločnosti pokračovať v obmedzenej prevádzke. Vo firme tak bude môcť zostať 1700 z pôvodných zhruba 5000 zamestnancov. Oznámil to dnes správca konkurznej podstaty Mikael Kubu.
"Aj napriek veľkým škrtom je pozitívne, že podnik môže do istej miery pokračovať, čo je pravdepodobne rozhodujúce pre to, aby bolo možné podnik úplne alebo čiastočne predať," uviedol Kubu. Dodal, že dohoda bude formalizovaná v najbližších dňoch.
Firma Northvolt bola založená v roku 2016. Rovnako ako mnoho spoločností v batériovom priemysle sa však v posledných mesiacoch stretávala s množstvom problémov, ktoré ovplyvnili jej finančnú situáciu, vrátane rastúcich kapitálových výdavkov, geopolitickej nestability a problémov v dodávateľskom reťazci. Okrem toho mala firma interné problémy pri nábehu výroby.
Európa dúfala, že Northvolt zníži závislosť miestnych výrobcov automobilov na čínskych konkurentoch, ako sú firmy CATL a BYD. Teraz sa na celosvetovej výrobe batériových článkov európsky kontinent podieľa len troma percentami.
Northvolt od svojho založenia získal v rámci kapitálového, dlhového a verejného financovania viac ako desať miliárd dolárov. Najväčšími vlastníkmi sú Volkswagen s podielom 21 percent a Goldman Sachs s podielom 19 percent.
Bankrot sa týka všetkých švédskych divízií skupiny, nie však dcérskych spoločností v Nemecku a v USA. Firma v Nemecku stavia továreň v Šlezvicku-Holštajnsku a začatie montáže batériových článkov je naplánované na druhú polovicu roku 2027. Nemecká dcérska spoločnosť je financovaná nezávisle od materskej spoločnosti.